ads

جمع‌آوری زنان معتاد در شهر کابل

 مسئولان قومندانی امنیۀ کابل می‌گویند که منسوبان مدیریت مبارزه با مواد مخدر این قومندانی جمع‌آوری زنان معتاد را از شهر کابل آغاز کرده‌اند. این اقدام قومندانی امنیه کابل مورد استقبال شهروندان قرار گرفته و آنان خواستار تداوی درست این زنان می‌باشند.

هاجر جعفری
16 عقرب 1401
جمع‌آوری زنان معتاد در شهر کابل

همچنان داکتر شرافت زمان، سخنگوی وزارت صحت عامه می‎گویدکه این وزارت نیز یک برنامه مشخص و مؤثر برای تداوی این زنان دارند.

خالد زدران سخنگوی قومندانی امنیه ولایت کابل گفته که روز یکشنبه(14 عقرب) منسوبین مدیریت مبارزه با مواد مخدر این قومندانی در همکاری با مسئولان شفاخانه 150 بستر، روند جمع‌آوری زنان معتاد را از ساحه پل سوخته شهر کابل آغاز کرده‌اند.

“ما 8 خانم را که شماری از آنان کودک نیز داشتند، از این ساحه[ منطقه پل سوخته کابل] به شفاخانه انتقال دادیم تا تحت تداوی قرار گیرند. در تلاش استیم که شمار دیگر را نیز پیدا کنیم.”

روند جمع‌آوری زنان آغشته به مواد مخدر ، مورد ستایش شهروندان قرار گرفته است. شماری از شهروندان از حکومت می‌خواهند که این پروسه را ادامه داده و زنان معتاد را به گونهء درست تحت تداوی قرار دهد.

کریمه یعقوبی، معلم مکتب‌ با ابراز خرسندی از این پروسه می‎گویدکه زنان مبتلا به اعتیاد بیشتر آسیب پذیر استند و حکومت باید به آنان توجه بیشتری داشته باشد.

“واقعا از آغاز روند جمع آوری زنان معتاد خیلی خوشحالم و باید دولت به حقوق این زنان توجه کند، چون آنان نیز جزء این جامعه استند.”

همچنان آسنات محمدی، یکتن از باشنده‎گان کابل می‎گوید، حال که این زنان جمع‌آوری شده‌اند، باید به شکل درست تداوی گردند تا آنان دوباره زندگی سالم را آغاز کنند.

“زنانی که به مواد مخدر مبتلا استند باید مورد حمایت قرا رگرفته و تحت تداوی قرار گیرند تا پس از تداوی به زندگی عادی برگردند.”

وی از حکومت می‌خواهد که زمینۀ کار را برای زنان فراهم کند تا آنان به فشارهای روانی دچار نگردند.

 از سویی هم سیماگل جمالی، یک تن از فعالان مدنی می‎گوید که بسیاری از زنان به خاطر مشکلات خانوادگی، فقر و بیکاری به اعتیاد روی آورده‌اند.

“افراد معتاد علاوه براینکه باید تداوی شوند، تمام زمینه‌هایی که سبب برگشت دوباره این افراد به اعتیاد می‎گردد، نیز از بین برده شود.”

درهمین حال مسئولان در وزارت صحت عامه می‌گویند که در یک سال گذشته به تعداد  26 هزار فرد مبتلا به اعتیاد را که زنان و کودکان نیز شامل آنان استند، جمع آوری و در 60 مرکز  صحی تحت تداوی قرار گرفته‌اند.

این مسئولان می‌گویند که 10 مرکز صحی مربوط به زنان و کودکان می‌باشد.

داکتر شرافت زمان، سخنگوی وزارت صحت عامه می‎گوید:”زمانی‌که معتادین را جمع‌آوری می‌کنیم، آنان در یک برنامۀ مشخص 45 روزه، تحت تداوی قرار گرفته و بعد از آنکه کاملا صحت‌یاب شدند، به خانواده‌های شان تسلیم داده می‌شوند.”

افزایش میزان بیکاری، گسترش فقر و گرسنگی و مشکلات خانوادگی از عوامل عمدهء افزایش افراد معتاد شمرده می‎شود.

گفتنی‌است که شماری از افراد تحصیل کرده نیز درمیان معتادان مواد مخدر وجود دارند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA