ads

افزایش کشت هنگ و رونق بازار آن در ولایت فاریاب

مسئولان ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت فاریاب از افزایش کشت انغوزه (هنگ) در این ولایت خبر داده می‌گویند که کشت انغوزه در سال روان در فاریاب افزایش چشمگیر یافته و محصولات آن نیز نتیجه مثبت داشته است. درعین حال شماری از سرمایه گذاران و دهقانان دراین ولایت می‌گویند که کاشت هنگ به خاطر زحمت کم و عواید بالایش بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

آزادبیگ رسولی
16 عقرب 1401
افزایش کشت هنگ و رونق بازار آن در ولایت فاریاب

مولوی نورالهدا متوکل، معاون ریاست زراعت ولایت فاریاب به کلید می‌گوید که کاشت هنگ در فاریاب نسبت به سال‌های گذشته تا دو برابر افزایش یافته و حاصلات آن نیز قناعت بخش است.

به گفتهء آقای متوکل دهقانان و زمینداران به دلیل بازار جهانی و در آمد بلند این محصول طبی بهتر است به کشت این نبات رو آورند.

معاون ریاست زراعت همچنان اضافه کرد که این اداره در سال روان از اجارۀ ۸۳ هکتار زمین در ۴ ولسوالی از ساحات دولتی که هنگ طبیعی می‌روید ۲ میلیون ۸۰۰ هزار افغانی عواید جمع آوری کرده که نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

“زمین‌های دولتی که کشت طبیعی در آنجا وجود دارد، فعلا حکومت از حاصلاتش عواید بدست می‌آورد. این زمین‌ها در ولسوالی‌های خانچهارباغ٬ بلچراغ٬ پشتونکوت وگرزیوان قرار دارند.”

در همین حال شماری از سرمایه گذاران و دهقانان دراین ولایت دلایل رو آوردن بیشتر به کاشت هنگ را در زحمت کم و عواید بلند و چند برابر آن نسبت به دیگر محصولات عنوان کرده و می‌افزایند که این نبات یک‌بار کشت می‌شود و چندین سال حاصل می‌دهد.

به‌گفتهء آنان هنگ بازار جهانی و درآمد خوب داشته و با کمترین میزان بارندگی نیز رشد می‌کند.

 احمد نواب، یکی از باشنده‌گان فاریاب که در این بخش سرمایه گذاری کرده می‌گوید:” امسال ۱۰ جریب زمین خودرا هنگ کشت کردیم که در سال‌های قبل گندم و زیره کشت می‌کردیم. پیش از این بیشتر از ۲ لک عاید نداشتیم، اما فعلا که هنگ کشت کردیم بیشتر از یک میلیون عاید داریم.”

هنگ یک نبات طبی بوده که به هنگ بدبوی نیز معروف است. هنگ از جمله نباتات بومی در فاریاب می‌باشد که در دشت‌ها و کوهستان‌ها رشد می‌کند، اما کاشت تخم و نهال آن به دلیل عواید زیادش نسبت به دیگر نباتات مورد توجه دهقانان قرار گرفته است.

گفتنی است که در حال حاضر هزاران جریب زمین آبی و للمی  در فاریاب تحت کشت هنگ قرار دارد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA