ads

آغاز دوباره فعالیت سیلو در بلخ بعد از 26 سال

امارت اسلامی تصمیم به فعال کردن سیلو در ولایت بلخ گرفته و هدف از این کار را گسترش زمینه کار و دسترسی مردم به نان باکیفیت و صحی عنوان کرده است.

عبداللطیف سهاک
16 عقرب 1401
آغاز دوباره فعالیت سیلو در بلخ بعد از 26 سال

به گفتهء منابع محلی در حال حاضر نزدیک به 50 نفر در سیلوی بلخ مشغول کار شده و در آینده برای 400 نفر دیگر بشمول 50 خانم زمینه کار فراهم خواهد شد.

فعال شدن سیلوی بلخ پس از مدت طولانی، شماری از کارگران این بخش را خرسند کرده است.

با فعال شدن بخش نان‌پزی سیلوی مزار شریف، برای نزدیک به 50 کارگر زمینۀ کار فراهم شده و مسئولان می‌گویند که در نظر دارند تا با فعال ساختن بخش‌های دیگر این سیلو، زمینۀ کار را برای 400 زن و مرد دیگر نیز فراهم سازند.

مولوی نصرت منصور، رئیس سیلوی مرکزی افغانستان که برای افتتاح فعالیت دوباره سیلوی بلخ به این ولایت سفر کرده می‌گوید که در قدم نخست تلاش می‌شود نان مورد ضرورت قول اردو، قومندانی امنیه و ریاست صحت عامه ولایت بلخ از این طریق تهیه گردد.

وی در مورد چگونگی کار وکیفیت نان سیلو می‌گوید :”تمام کار با ماشین صورت می‌گرد؛خمیر کردن، پختن و همه کارها با ماشین انجام می‌شود. از لحاظ کیفیت و نظافت هم نان سیلو نسبت به دیگر نان‌ها بهتر و مفیدتر است.”

مسئولان سیلو همچنان از فعال ساختن غرفه‌های نان سیلو در اطراف روضۀ مبارک نیز خبر داده و می‌گویند که در این غرفه‌ها تولیدات کیک و رود سیلو به فروش خواهد رسید.

در همین حال کارگران سیلوی بلخ از فعال شدن بخش نان پزی این کارخانه اظهار خرسندی می‌کنند.  محمد محسن، آمربخش نان پزی سیلوی بلخ می‌گوید:”بسیار خوش استیم که دوباره زمینۀ کار برای ما فراهم شد. خوشحالم که چپن سفید کار را برتن کرده و آماده خدمت به مردم استم.”

خانجان، یکی دیگر از کارگران سیلو از مردم و ادارات دولتی می‌خواهد که از نان سیلو استفاده کنند:”ما از سیلوی مزار شریف هم نان با کیفیت عرضه می‌کنیم و هم قیمت آن ارزان است. این کار برای حکومت هم منفعت می‌رساند.”

سیلوهای دولتی در افغانستان که به کمک اتحاد جماهیر شوروی سابق در ولایت‌های کابل، کندهار، بغلان و بلخ ساخته شده بود، در سه بخش نان پزی، آسیاب و نگهداری گندم، به شکل معیاری فعالیت داشت.

براساس گزارش‌ها در آن زمان بیش از 120 هزار نفر  به شکل مستقیم و غیری مستفیم مصروف کار در بخش‌های مختلف سیلوها بودند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA