ads

ترازوهای تناژ بلند در شاهراه‌های بلخ فعال می‌شود

ریاست فوایدعامه ولایت بلخ، به هدف جلوگیری از اضافه‌باری وسایط ترانسپورتی تصمیم به فعال کردن ترازوهای تناژ بلند در شاهراه‌ها گرفته است.

عبداللطیف سهاک
14 عقرب 1401
ترازوهای تناژ بلند در شاهراه‌های بلخ فعال می‌شود

مسئولان این اداره می‌گویند که برای جلوگیری از تخریب جاده‌ها، با کسانی‌که وسایط شان را از وزن تعیین شده بالاتر بار کنند، برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.
ولایت بلخ که از یکسو بندر حیرتان در آن موقعیت دارد و از سوی دیگر در مسیر بندر آقینه ولایت جوزجان و همچنان در مسیر انتقال ذغال سنک از دره صوف سمنگان به دیگر ولایت‌ها قرار گرفته، شاهراه‌های آن به مراتب بیشتر از دیگر ولایت‌ها آسیب پذیر است.
به گفتهء مسئولان ریاست فوائد عامه این ولایت، روزانه نزدیک به یک هزار عراده موتر باربری تنها از معدن ذغال سنگ دره صوف و بندر حیرتان بارگیری و از مسیر شاهراه‌های بلخ به سوی مرکز کشور حرکت می‌کنند.
ریاست فواید عامه ولایت بلخ، به همین لحاظ تصمیم گرفته تا ترازوهای بلند تناژ را که در این ولایت تخریب شده‌، دوباره فعال و چندین ترازوی جدید نیز نصب کند.
مولوی عبدالستار زاهد، رییس فواید عامه ولایت بلخ می‌گوید:”از ولسوالی‌های بلخاب، درهء صوف و زارع و موترهای باربری بارهای سنگین زغال سنگ را به ولایت بلخ انتقال می‌دهند. ما به هدف جلوگیری از اضافه‌باری این وسایط، ترازوی بلند تناژ را در مسیر راه نصب می‌نمایم.”
مسئولان ریاست فواید عامه بلخ در عین حال از راننده‌های موترهای باربری می‌خواهند که بیشتر از وزن تعیین شده، بارگیری نکنند، چون در صورت تخلف با برخورد قانونی روبرو می شوند.
در عین حال شماری از شهروندان نیز این تصمیم مسئولان را به فال نیک گرفته و تاکید دارند که برای جلوگیری از تخریب شدن جاده‌ها باید در دیگر ولایت‌ها نیز چنین ترازوها نصب شود.
حبیب الله، یکی از باشنده‌گان ولایت بلخ به کلید گفت :”باید بگویم که موترهای باربری غیرمعیاری بار می‌کنند و این کار باعث خرابی سرک‌ها می‌شود. ساخت جاده‌ها میلیون‌ها دالر هزینه برداشته و ما می خواهیم که جلو چنین بارگیری‌هاگرفته شود.”
درعین حال میرویس، یکی دیگر از باشنده‌گان ولایت بلخ می‌گوید :” موترهای کلان سرک‌های ما را خراب کرده و دولت هم بودجۀ زیاد ندارد که هر بار سرک‌ها را ترمیم کند. دولت باید برای جلوگیری از بارگیری سنگین اقدام کند.”
نصب ترازوها به خاطر وزن کردن موترهای باربری از سوی حکومت‌های پیشین در نظر گرفته شده بود، اما این ترازو ها به جای اینکه برای حفاظت از سرک‌ها مؤثر واقع شود، از آن استفاده‌های نادرست شده و باعث گسترش فساد مالی گردیده بود.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA