ads

لت و کوب دختران محصل در پوهنتون بدخشان

شماری از دختران محصل در بدخشان می‎گویند که به‌خاطر نپوشیدن برقع از وارد شدن شان به پوهنتون جلوگیری صورت گرفته است.

هاجر جعفری
9 عقرب 1401
لت و کوب دختران محصل در پوهنتون بدخشان

آنان می‌افزایند که وقتی از برخورد نامناسب مسئولان امنیتی اعتراض کردند، از سوی آنان مورد لت‌و‌کوب قرار گرفتند.

اما مولوي شیرمحمد، رئیس امر به معروف بدخشان هرچند بسته شدن دروازه پوهنتون بدخشان بروی دختران را مسئولیت وزارت امر به معروف نمی‌داند، اما می‌گوید که مسئولین این وزارت برای حل مساله به این پوهنتون فرستاده شده‌اند.

محصلان دختر در پوهنتون بدخشان در پیوند به بسته شدن دروازۀ پوهنتون به روی شان، دست به اعتراض زدند. آنان می‎گویند که مسئولان امنیتی با آنان رفتار نادرست انجام داده و در جریان اعتراض آنان را مورد  لت‌و کوب قرار داده اند.

اعتراض کننده‌گان می‌گویند که محافظان پوهنتون بدخشان روز یکشنبه(8 عقرب) دختران را به خاطر نداشتن برقع به داخل پوهنتون راه ندادند.

یک‌تن از این محصلان بدون ذکر نامش به کلید می‎گوید، با وجودی که تمام دختران از حجاب کامل برخوردار بودند، اما مامورین امارت اسلامی دروازه پوهنتون را به روی آنان بستند.

“مسؤلین امارت با کیبل‌هایی که در دست داشتند، دختران را می زدند. آنان همچنان با دختران با خشونت لفظی برخورد می‌کردند.”

صالحه، یکی دیگر از این محصلان می‎گوید، با آنکه مقامات امارت اسلامی بارها ادعا کرده اندکه به دختران احترام قایل استند، ولی همیشه  دختران را مورد خشونت قرار می‌دهند.

“مشکل آنان طرز پوشش و حجاب ما نیست، بلکه مشکل طرز تفکر و قلمی است که ما در دست داریم.”

وی می‎‌افزاید که شعار ما “درس بدون ترس” است  و تحصیل حق ماست. هیچ کسی نمی‌تواند ما را از تلاش برای آموختن منع کند.

از سوی دیگر مرسل عمار، یکتن از فعالان مدنی می‎گوید که خشونت، توهین، جبر، شلاق و تفنگ راه حل نیست و در یک جامعه انسانی نمی‌توان مردم را با چنین شیوه‌ها کنترول کرد.

“خیلی جای تاسف است که امروز یک قشر مهمی از جامعه به عنوان زن از درس و تحصیل به بهانه‌های مختلف به انزوا کشانیده می‌شود.”

او چنین رفتارها را باعث ایجاد فاصله میان مردم و حکومت دانسته و می‌افزاید که حکومت باید از تکرار چنین رفتارها جلوگیری کند.

با این حال مولوي شیرمحمد، رئیس امر به معروف بدخشان می‎گوید که بسته شدن دروازه پوهنتون و اعتراض دختران، مربوط به مسئولان این اداره نیست، بلکه مربوط به کمیته دعوت و ارشاد داخلی پوهنتون بدخشان است.

او افزود که مسؤلین ریاست امر به معروف ولایت بدخشان برای حل این مشکل به پوهنتون فرستاده شده‌اند:”پوهنتون کمیته دعوت و ارشاد دارد و آنان نیز بعضی اوقات محصلان شان را ارزیابی می‌کنند. دلیل بسته شدن دروازه پوهنتون نیز مربوط به همان کمیته می‌باشد.”

گفتنی است که با رویکار آمدن امارت اسلامی در افغانستان، زنان و دختران با موانع آموزشی و اقتصادی روبرو شدند و بارها به اعتراضات آنان با خشونت پاسخ داده شده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA