ads

افتتاح اولین مکتب پس از حاکمیت امارت اسلامی در فاریاب

یک مکتب ابتدائیه در ناحیه اول شهرمیمنه، برای بیجا شده‌گان داخلی با حمایت مالی دفتر کمیساری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده‌گان (UNHCR) گشایش یافت.

آزادبیگ رسولی
9 عقرب 1401
افتتاح اولین مکتب پس از حاکمیت امارت اسلامی در فاریاب

 رئیس معارف ولایت فاریاب در مراسم افتتاح این مکتب بر فراهم‌سازی زمینۀ تعلیم و تربیت برای کودکان بیجاشده و عودت کننده‌گان، تاکید کرد.

این مکتب با ۶ صنف درسی در ۶۰۰  متر زمين به صورت پخته و اساسي و با هزینه ۱۶۴ هزار دالر آمریکایی در ناحیه اول شهر میمنه از سوی  دفتر یونسیار اعمار شده و افتتاح گردید.

مولوی حفیظ الله معتصم بالله، رئیس معارف ولایت فاریاب می‌گوید که به تعداد ۵۵۰ باب مکتب در این ولایت وجود دارد که از آن جمله ۱۸۶ مکتب تعمیر ندارد و شاگران با مشکلات زیاد در حجره‌های مساجد و زیر درختان درس می‌خوانند.

آقای معمتصم بالله می افزاید: “این تعمیر با همکاری رییس مهاجران و دفتر UNHCR ساخته شده، ما ضرورت مبرم به اعمار آن داشتیم. شاگردان ما زیر درختان و زیر نور آفتاب و سردی درس می‌خواندند.”

رئیس معارف فاریاب از وزارت معارف و نهادهای همکار این سکتور خواست که به ترمیم و اعمار مکاتب مورد نیاز در فاریاب توجه داشته و برای ارتقای ظرفیت معلمان برنامه‌های آموزشی راه‌اندازی کنند.

در عین حال حاجی سیف الدین جهادی، رئیس امور مهاجرین و عودت کننده‌گان فاریاب نیز به فراهم سازی زمینه تعلیم و تربیت برای کودکان بیجاشده و عودت کننده‌گان تاکید کرده و گفت که حدود یک هزار شاگردان اناث مربوط به عودت کننده‌گان، در این مکتب مشغول آموزش خواهند شد.

“این مکتب برای مهاجرین و عودت کننده‌گان ساخته شده و از دفاتر UNHCR ضمن تشکری می‌خواهیم که همچو مکاتب را در ولسوالی‌های فاریاب نیز بسازند.”

از سوی‌هم باشنده‌گان این محل با استقبال از اعمار این مکتب می‌گویند که پیش از این کودکان آنان به نبود صنف‌های درسی و کمبود اساتید مواجه بودند.

حیات‌الله، یکی از باشنده‌گان محل می‌گوید:”در حقیقت معارف ستون فقرات یک کشور را تشکیل می‌دهد، ما زیاد خوش استیم که از طرف دفترUNHCR یک مکتب ۶ صنفی برای فرزندان ما ساخته شده است.”

این مکتب در مرکز ولایت فاریاب در حالی گشایش یافت که از حاکمیت امارت اسلامی نزدیک به یک ونیم سال می‌گذرد و  مردم  حکومت جدید خواستار بازگشایی مکتب‎ها به روی دختران بالاتر از صنف ششم می‌باشند.  

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA