ads

شکایت شماری از شهروندان از بانک‎های خصوصی

شماری از مشترکین بانک‎های خصوصی از چگونگی ارائه خدمات و ادامه محدودیت‌ها در برداشت پول از حساب‌های شان شکایت دارند.

سونا یوسفی
8 عقرب 1401
شکایت شماری از شهروندان از بانک‎های خصوصی

آنان می‎‌گویند که بانک‎های خصوصی برای‎ مشترکین شان پول‌های مندرس و کهنه پرداخت می‌کنند و به مشترکینی که حساب دالری داشته باشند، پول افغانی و پائین‌تر از نرخ بازار پرداخت می‌کنند.

برخی از مشترکین دیگر این بانک‌ها می‌گویند که آنان حساب‎های دالری در بانک‌های خصوصی دارند، اما این بانک‌ها پول دالر برای آنان نداده، بلکه در بدل آن پول افغانی و کمتر از قیمت بازار می دهند.

سمیع، یک‎تن از باشنده‌گان کابل می‌گوید که در عزیزی بانک حساب دالری دارد، اما هر زمانی که می‌خواهد از حساب خود پول برداشت کند، برایش پول افغانی و بسیار با قیمت پایین‌تر از نرخ بازار  پرداخت می‎شود.

“خدمات بانکی هنوز مشکل زیاد دارد. گرفتن پول از بانک بسیار سخت است. بانک‎ها به مشترکین پول‎های کهنه می‎دهند و کسانی که حساب دالری دارند برای آنان هم افغانی می‎دهند.”

درعین حال اباسین، یکی دیگر از باشنده‌گان شهر کابل می‎گوید که محدودیت‎های بانکی در یک‎سال اخیر مردم را با مشکلات زیادی روبرو کرده است.

“مردم نمی‎توانند پول مورد نیاز شان را از حساب بانکی شان برداشت کنند. در شرایطی که مردم قرار دارند، این برای شان یک مشکل جدی است.باید به مشکل مردم رسیدگی شود.”

درعین حال احمدشاه یکی دیگر از مشترکین بانک‌های خصوصی می‎گوید:”برداشت پول از حساب بانکی و در مجموع خدمات بانکی در افغانستان بر اساس واسطه و شناخت پیش می‌رود. وقتی می‎خواهیم مقدار پولی مورد نیاز خود را از حساب خود بگیریم، برای ما نمی‎دهند. در برداشت پول محدودیت وضع کرده اند.”

با این حال نجیب‌الله امیری رئیس اتحادیه بانک‎های خصوصی می‎گوید که اگر پول زیادی از خارج کشور به حساب مشترکین آمده باشد، در بانک‌ها پول دالر در حد کافی موجود نباشد، در آن صورت با مشترکین با پول افغانی معامله می‌شود.

او همچنان در مورد پول‌های مندرس گفت:”این مشکل بنابر نبود چاپ پول‎ افغانی به میان آمده بود. پول‎هایی که وجود داشت قابل استفاده نبود، اما بنابر ضرورت‌ها استفاده می‌‎شد. حال پول جدید چاپ شده و در کمتر از یک‎ماه خواهد رسید و این مشکل کاملا حل خواهد شد.”

گفتنی است که با تحولات اخر در کشور محدودیت‌ها در خدمات بانکی افزایش یافته که مردم را با مشکلات زیادی روبرو کرد.

پول های بسیاری از شهروندان در بانک‎ها مسدود مانده و آنان برای برداشت پول از حساب شان با مشکلات فراوانی روبرو اند.

باتماس مکرر موفق نشدیم نظر مسئولان بانک مرکزی افغانستان را در این مورد بگیریم.

 

 

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA