ads

آغاز فعالیت‌های محدود سفارت جاپان در افغانستان

وزیر امور خارجه جاپان روز جمعه در یک نشست خبری اعلام کرد که کشورش به شکل محدود فعالیت‌های دیپلوماتیک در افغانستان را آغاز کرده است.

هاجر جعفری
2 عقرب 1401
آغاز فعالیت‌های محدود سفارت جاپان در افغانستان

درعین حال تاکاشی اوکادا، سفیر جاپان در افغانستان در دیدارش با  سراج الدین حقانی از ادامه همکاری‌های جاپان با افغانستان سخن گفته است. 

حقانی نیز در این دیدار اطمینان داده است که امنیت نماینده‌گان سفارت جاپان و فعالیت‌های آنان، تامین خواهد شد.

یوشیما سا هایاشی، وزیر امور خارجه جاپان گفته است که این فعالیت‌ها به‌گونۀ محدود در سفارت جاپان در کابل آغاز شده، ولی برای فعالیت کامل دیپلوماتیک نیاز به تصمیم‌گیری در شرایط دیگری خواهد بود.  

“در حال حاضر سفارت جاپان در کابل فعالیت‌های محدود خود را آغاز کرده و حداقل کارهای لازم را انجام می‌دهد. به دلایل امنیتی از ذکر جزئیات خودداری می‌کنم.”

برخی از آگاهان سیاسی به آغاز فعالیت‌های دیپلوماتیک جاپان در افغانستان نگاه خوشبینانه دارند. آنان می گویند که آغاز فعالیت‌های دیپلوماتیک‎ می‌تواند باعث پیشرفت‌های سیاسی، اقتصادی و تجاری بین دو کشور ‌گردد.

با این حال حمیدالله هوتک، کارشناس امور سیاسی می‎گوید، زمانی‌که دو کشور باهم روابط دیپلوماتیک داشته باشند، دیپلومات‎ها می‌توانند در جهت ایجاد یک رابطه دوستانه بین کشورها تلاش کنند.

“بازگشایی سفارتخانه های کشور‎های مختلف در افغانستان و همچنان ایجاد سفارتخانه افغانستان در دیگر کشور ها، می‌تواند به نفع تمام طرف‌ها واقع شود.”

از سویی هم احمد علی جعفری، یکی دیگر از کارشناسان سیاسی می‎گوید که باز گشایی سفارت جاپان بیشتر جنبه نظارتی دارد:”بازگشایی سفارت جاپان در کابل می‌تواند به دو دلیل باشد؛ اول اینکه می‌خواهند وضعیت داخلی افغانستان را تحت نظر داشته باشند و برخورد حکومت و نظام با مردم را بیبیند و همچنان نظارت از کمک‌های بشر دوستانه در افغانستان داشته باشند.”

گفتنی است که پس از سقوط نظام جمهوری و به رویکار آمدن حکومت جدید، جاپان سفارت خود را در کابل بست و پس از آن دیپلومات‌های جاپانی به گونۀ موقت از قطر کارهای مربوط به افغانستان را پیش می‌بردند.

با این حال تاکنون هیچ کشوری حکومت فعلی افغانستان را به رسمیت نشناخته، اما ده‎ها سفارت خانه در کابل باز بوده و به فعالیت‌های شان ادامه می‎‏دهند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA