ads

ایجاد صنوف آموزشی برای کودکان در تخار از سوی کمیته سویدن

مسئولان کمیته سویدن برای افغانستان می‌گویند که این کمیته زمینۀ آموزش را برای هزاران کودک در تخار فراهم کرده است.

عتیق الله رحیمی
26 میزان 1401
ایجاد صنوف آموزشی برای کودکان در تخار از سوی کمیته سویدن

این کمیته در زون شمال‌شرق کشور برای کودکانی که در مناطق دور دست از آموزش محروم مانده بودند، صنوف درسی ایجاد کرده اند.

شماری از کودکان با استقبال از این اقدام کمیته سویدن، می‌گویند که پیش از ایجاد این صنوف درسی آنان از آموزش محروم بودند.

فاصله زیاد برخی از روستاها با مکاتب دولتی در تخار، از مشکلات جدی کودکان بوده که شماری زیادی از کودکان به این دلیل از آموزش محروم شده‌اند. اما مسئولان کمیته سویدن در این ولایت می‌گویند که برای کودکان در مناطق دور دست زمینه آموزش را فراهم کرد است.

عبدالبشیر هوشنگ، مسئول بخش تعلیم و تربیه کمیته سویدن در شمال‌شرق کشور می‌گوید که این کمیته در ۳۲۵ منطقه دور دست در ۹ ولسوالی تخار، برای کودکان از صنف اول تا شش، صنوف محلی ایجاد کرده است.

«کمیته سویدن در 9 ولسوالی تخار برای 9 هزار 645 کودک خدمات آموزشی با کفیت فراهم کرده است. این کودکان به دلیل فاصله زیاد مناطق شان از مکاتب دولتی، طی سال‌های زیادی از نعمت آموزش محروم شده‌ بودند.»

از سوی دیگر خانواده‌های کودکان در مناطق دور دست از این اقدام کمیته سویدن استقبال کرده و می‌گویند که کودکان آنان پیش  از این از حق تعلیم محروم بودند.

پدر یکی از شاگردان چینن می‌گوید:« مکتب دولتی از اینجا یک ونیم ساعت راه دور بود و کودکان ما رفته نمی‌توانستند. حال کودکان ما می‌توانند تا 3 دقیقه به مکتب برسند.»

نوریه یکی از کودکانی که پیش از ایجاد این صنوف درسی از رفتن به مکتب محروم بود می‌گوید:« راه مکتب ما دور بود و رفته نمی‌توانستیم، حال اینجا مکتب ساخته شده و ما درس می‌خوانیم.»

درعین حال زینب، یکی دیگر از کودکانی که به دلیل دوری راه به مکتب رفته نمی‌توانست:«راه دور بود و به مکتب رفته نمی‌توانستیم. تا دو ساعت راه می‌رفیتم تا به مکتب برسیم.»

به گفتهء مسئولان کمیته سویدن، با ایجاد این‌ مکتب‌های محلی در تخار، زمینۀ کار معلمی نیز برای بیش از ۴۰۰ نفر که بیشتر شان زنان هستند، مساعد شده است.

کمیته سویدن برای افغانستان ۴ دهه می‌شود که در بخش‌های مختلف، به ویژه حمایت از معارف در ولایت تخار فعالیت دارد و زمینه آموزش را برای هزاران کودک مساعد کرده است .

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA