ads

کشته شدن دوازده غیر نظامی افغان از سوی نیروهای امریکایی در سال 2021

پس از آنکه امریکا اعتراف کرد، نیروهای این کشور 12 غیر نظامی افغان را در سال 2021  کشته‌اند، شماری از کارشناسان سیاسی افغان می‎گویندکه امریکا باید برای خانواده‌های قربانیان غرامت پرداخت کند.

سونا مجید
6 میزان 1401
کشته شدن دوازده غیر نظامی افغان از سوی نیروهای امریکایی در سال 2021

وزارت دفاع امریکا اعلام کرده است که در آخرین سال حضور نظامی این کشور در افغانستان، دوازده غیر نظامی در عملیات‌های نیروهای امریکایی، کشته شده‌اند.

این نهاد امریکایی روز سه‌شنبه(5 میزان) گزارش سالانه خود را در رابطه به تلفات غیرنظامیان در عملیات‌های نظامی این کشور در سال 2021 میلادی، ارائه داد.

در گزارش آمده که در ماه‌های جنوری و اگست این سال، در چهار عملیات هوایی نیروهای امریکایی در ولایت‌های هرات، کندهار و کابل دوازده غیر نظامی کشته شده‌اند.

بر اساس منبع، در این عملیات‌ها دو فرد ملکی دیگر زخم برداشته‌اند.

با این حال شماری از کارشناسان سیاسی می‎گویند که امریکا در جریان  بیست سال حملات زیادی بالای غیر نظامیان افغان در نقاط مختلف کشور انجام داده و باید در این رابطه پاسخگو باشد.

حمیدالله هوتک کارشناس سیاسی می‎گوید:”اعتراف امریکا به کشتار 12 غیر نظامی در آخرین روزهای حضور نظامی شان در افغانستان به تنهایی کفایت نمی‌کند، بلکه باید عاملین قضیه جهت مجازات به محکمه بین المللی سپرده شوند.”

در عین حال سیداکبرآغا، یکی دیگر از کارشناسان سیاسی می‎گوید که امریکا می‎خواهد با چنین عملکردها جنایات خود را بپوشاند.

 او می‎افزاید که امریکا باید برای خانواده‌های قربانیان پرداخت غرامت کند:”امریکا نه تنها برای قربانیان حمله اخیر، بلکه باید به تمام خانواده‌های قربانیان چندین ساله که از اثر عملیات‌های نظامی امریکا کشته شده‌اند غرامت پرداخت کند.”

وزارت دفاع امریکا در حالی اعتراف به کشتار غیرنظامیان افغان می‌کند که در عین روز انا استیگنیوا، نماینده روسیه در شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار بررسی شدن جنایات جنگی امریکا در افغانستان شده است.

گفتنی‌ است که نیروهای امریکایی در 31 اگست سال 2021 میلادی، پس از یک روند تخلیه پانزده روزه در میدان هوایی کابل، از افغانستان بیرون شدند.

در جریان این روند امریکا یک منزل مسکونی را در نزدیک میدان هوایی کابل هدف حمله هوایی قرار داد که در آن حدود ده فرد ملکی کشته شدند.

تلاش کردیم در این مورد نظر مسئولان امارت اسلامی را داشته باشیم، اما موفق نشدیم.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA