ads

کاهش محصولات پیاز در بغلان

مسئولان ریاست زراعت بغلان می‌گویند که حاصلات پیاز در این ولایت نسبت به سال گذشته 50 درصد کاهش یافته است. این مسئولان علت کاهش حاصلات پیاز را خشک‌سالی و همچنان کاشت کمتر آن ازسوی دهاقین عنوان می‌کنند. این در حالی است که قیمت پیاز در بازارهای بغلان رو به افزایش است.

عتیق‌الله رحیمی
4 میزان 1401
کاهش محصولات پیاز در بغلان

مسئولان زراعت در ولایت بغلان می‌گویند که به اثر خشک‌سالی، سرازیر شدن سیلاب‌ها و کاشت کمتر پیاز از سوی دهاقین، نسبت به سال گذشته حاصلات پیاز کاهش یافته است.

اما به گفتهء آنان دیگر فراورده‌های زراعتی در بغلان افزایش داشته است.

ولی عمرخیل، مسئول مطبوعات ریاست زراعت ولایت بغلان به کلید گفت، به این دلیل که سال گذشته قیمت پیاز پایین بود و این محصول زراعتی بازار مناسبی نداشت، دهاقین امسال اراضی کمتری را پیاز کاشته بودند:”سال گذشته در ولایت بغلان2707  هکتار زمین پیاز کشت شده بود که حاصلات آن 103446 متریک تن پیاز شده بود. اما امسال در مقایسه با سال گذشته 50 درصد کاهش پبیش بینی شده است.”

این مسئول ریاست زراعت بغلان همچنان یاد آور شدکه قیمت پیاز امسال نسبت به سال گذشته سه برابر افزایش یافته است.

در همین حال امیر خان، یکی از فروشنده‌گان پیاز می‌گوید که سال گذشته یک سیر بهترین پیاز تا 40 افغانی قیمت داشت، اما امسال تا 140 افغانی افزایش یافته و همچنان در حال بلند رفتن است:” امروز نسبت به روز گذشته 20 افغانی قیمت پیاز بالا رفته است. تاجران می‌گویند که پیاز به طرف پاکستان انتقال می‌شود. اگر انتقال شود قیمت‌اش بیشتر افزایش می‌یاید. شاید تا 200 افغانی و یا بالاتر هم برسد.”

در حالی‌که مردم افغانستان به دلیل بی‌کاری و کاهش محصولات داخلی روز به روز فقیرتر می‌شوند، اما نه تنها قیمت پیاز، بلکه قیمت بادنجان رومی، کچالو و دیگر موادخوراکی مورد نیاز مردم نسبت به سال گذشته  چندبرابر افزایش یافته است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA