ads

افتتاح پروژۀ ترمیم تاسیسات ریلی و غیر ریلی خط آهن هرات – خواف

پروژۀ ترمیم تاسیسات ریلی و غیر ریلی ایستگاه روزنک، روز چهار شنبه(30 سنبله) با حضور مقامات محلی ولایت هرات و هیأت جمهوری اسلامی ایران افتتاح شد.

مرجان وفا
31 سنبله 1401
افتتاح پروژۀ ترمیم تاسیسات ریلی و غیر ریلی خط آهن هرات – خواف

بخت الرحمن شرافت، رئیس عمومی خط آهن افغانستان گفت که با تکمیلی این پروژه افغانستان با کشورهای منطقه و فرامنطقه و صل خواهد شد.

“این پروژه یک گام ارزنده و مثبت در زمینه ترقی و پیشرفت افغانستان است و ما تلاش می‌کنیم تا هرچه زودتر این پروژه را به نحو احسن به اتمام برسانیم.”

از سوی دیگر نماینده‌گان جمهوری اسلامی ایران می‌گویند که هیأت ایرانی برای بررسی این خط آهن اعزام شده و به شهروندان افغان از فعال کردن این خط اطمینان می‌دهند.

اسماعیل محب‌پور، نمایندۀ خط آهن ایران می‌گوید:”ما تلاش داریم که با همکاری افغانستان این خط را به زودی فعال کنیم. متاسفانه برخی از قسمت‌های این خط تخریب شده و ما از شرکت‌های همکار خواهان توجه در این قسمت هستیم. بافعال شدن این خط ما در فاز اول [کالای تجارتی] را انتقال خواهیم داد و در فاز‌های بعدی، مسافران هم انتقال خواهند یافت.”

از سویی هم مسئولان شرکت ترمیم این ایستگاه قطار، از روند کار معیاری اطمینان می‌دهند. زاهد‌الله اسماعیل زی، یکی از مسئولان ترمیم این تاسیسات ریلی و غیر ریلی از تلاش شرکت موظف برای ترمیم بهتر و معیاری خط آهن هرات – خواف سخن می‌گوید:” طول خط آهن هرات – خواف 63 کیلومتر است که در حدود 10 کیلومتر آن نیاز به ترمیم دارد. هزینۀ بخش ریلی این خط آهن 41 میلیون و  761 هزار 500 افغانی و هزینه بخش غیر ریلی آن 12 میلیون و 500 هزار افغانی می‌باشد و قرار است به مدت 2 ماه این ترمیمات تکمیل شود.”

مسئولان اتاق صنایع و معادن هرات تکمیل شدن این پروژه را روی تجارت و اقتصاد کشور مؤثر می‌دانند. حمیدالله خادم، رئیس اتاق صنایع و معادن هرات،  خط آهن هرات – خواف را یکی از پروژه‌های مهم و مؤثر بر اقتصاد کشور دانسته و به تکمیل شدن هرچه زودتر آن تاکید دارد:”متاسفانه افغانستان تاکنون از قیمت‌ترین نوع خطوط که همانا خطوط ترانسپورتی می‌باشد، استفاده کرده. اگر پروژه خط آهن تکمیل شود، روی تجارت و اقتصاد کشور ما و کشورهای ذی‌دخل تاثیرات ارزنده‌ای خواهد داشت.”

این درحالی است که پروژۀ خط آهن هرات – خواف در سال 1399 افتتاح و بعد از تحولات اخیر در کشور، تاسیسات ریلی و غیر ریلی آن به گونۀ جدی آسیب دیده و اکنون پروژه ترمیم دوباره این خط آهن افتتاح شده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA