ads

مشکلات رسانه‌های محلی در کندز

مسئولان رسانه‌های محلی در ولایت کندز می‌گویند باآنکه آنان از پس پرداخت هزینه جواز شان برآمده نمی‌توانند، جریمه مالیات سال‌های گذشته نیز بالای آنان افزوده شده است. اما مسئولان اطلاعات و فرهنگ کندز می‌گویند که برای حل مشکلات رسانه‌ها و خبرنگاران تلاش جدی به خرچ خواهند داد.

عتیق الله رحیمی
29 سنبله 1401
مشکلات رسانه‌های محلی در کندز

مسئولان این رسانه‌ها امرزو در جلسه هماهنگی با ریاست اطلاعات و فرهنگ کندز، مشکلات مالی شان را درمیان گذاشتند.

از سوی دیگر برخی از خبرنگاران از عدم دسترسی به اطلاعات شکایت دارند.

محمد محسن احمد، مسئول اتحادیه رسانه‌های محلی کندز می‌گوید که از 16 رسانهء صوتی و تصویری که در گذشته در کندز فعالیت داشتند، شمار زیاد شان مسدود شدند و اکنون تعداد محدودی از رسانه‌ها فعالیت دارند.

او افزود:«رسانه‌های محلی عایدات درست ندارند، اما در کنار پول تمدید جوازهای اطلاعات و فرهنگ و وزرات مخابرات، مالیات اضافه و جریمه نیز باید بپردازند. خواهش ما از امارت اسلامی این است که یک سلسله جریمه‌ها را معاف کند و جواز رسانه‌ها را تمدیدکند.»

اکمل رحمانی، مسئول یکی دیگر از رسانه‌های خصوصی در کندز می‌گوید که مسئولان امارت اسلامی مالیات بیست سال گذشته را حال از وی می‌خواهند، در حالی‌که به گفته او در سال‌های گذشته کسان دیگری مسئولیت این رسانه را برعهده داشت.

«کسی به مشکل ما توجه نمی‌کند و جواز مارا تمدید نمی‌کند. از ما مالیات سال‌های گذشته را می‌خواهند. محبوریم رسانه را ببندیم.»

از سوی دیگر برخی از خبرنگاران عدم دسترسی به اطلاعات را مشکل جدی فراراه کار خبرنگاری ‌می‌خوانند. آنان می‌گویند که بسیاری از مسئولان امارت اسلامی اطلاعات در اختیار خبرنگاران قرار نمی‌دهند.

ایمیل کاکر، یکی از خبرنگاران می‌گوید:« ما امیدوار هستتیم که مشکل دسترسی به اطلاعات حل شود و خبرنگاران حمایت شوند تا سهولت بیشتر در زمینه کار خبرنگاری ایجاد شود.»

با این حال مطیع الله روحانی، رئیس اطلاعات و فرهنگ ولایت کندز با تاکید بر هماهنگی بیشتر بین این ریاست و خبرنگاران، می‌گوید که به مشکلات خبرنگاران و رسانه‌ها رسیدگی خواهد شد.

«ریاست اطلاعات و فرهنگ به مسئولان اداره‌ها همواره می‌گوید که به خبرنگاران اطلاعات بدهند و اعلامیه شان را به اطلاعات فرهنگ بدهند تا ما تمام خبرنگاران را در جریان قرار دهیم.»

در یک سال گذشته بسیاری از رسانه‌های محلی بنابر مشکلات مالی از فعالیت باز ماندند. تنها چند رسانه‌ء محدودی که در کندز نشرات دارند، مسولان این رسانه‌ها می‌گویند که نبود اعلانات تجارتی و عدم پیشتبانی مالی، رسانه‌های محلی را در آستانه سقوط قرار داده است.

این در حالیست که در برخی از ولایات بدون مکتوب اطلاعات و فرهنگ، مسئولان اداره‌های دولتی اطلاعات را در اختیار خبرنگاران قرار نمی‌دهند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA