ads

مجمع عمومی سازمان ملل متحد بدون نماینده امارت اسلامی

هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد با حضور نماینده‎گان بسیاری از کشورها در نیویارک امریکا آغاز شد.

سونا یوسفی
29 سنبله 1401
مجمع عمومی سازمان ملل متحد بدون نماینده امارت اسلامی

امسال به نماینده‌گی از افغانستان نصیر احمد فایق در این نشست راه داده می‌شود. اما سخنگوی امارت اسلامی عدم حضور نمایندهء حکومت کنونی را در این نشست تاسف‌بار خوانده و از جامعه جهانی می‎خواهد که افغانستان را مورد توجه قرار بدهد.

در این نشست رهبران ویا دیپلمات‌های ارشد کشورهای عضو سازمان ملل متحد حضور یافته و علاوه بر سخنرانی در مجمع عمومی این سازمان، در حاشیه آن نیز به نشست‌ها و دیدارهای چندجانبه و گفت‌وگوهای دیپلماتیک می‌پردازند. 

این نخستین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد پس از همه‎گیری ویروس کرونا و در عین حال نخستین نشستی این سازمان پس ار رویکار آمدن امارت اسلامی در افغانستان می‌باشد.

براساس گزارش‎ها، نشست امسال روی مشکلات، درگیری‎ها، بحران‎ها، بیماری‌های همه‎گیر، تغییر اقلیم و سایر مشکلات جهانی تمرکز خواهد شد.

در این مجمع برای نمایندهء هرکشور زمینه سخنرانی فراهم می‌گردد و قرار است امسال نصیر احمد فایق، به نمایند‎ه‎گی از افغانستان در این نشست سخنرانی کند.

با این حال ذبیح‎الله مجاهد سخنگوی امارت اسلامی عدم حضور نمایندهء امارت اسلامی را در این نشست تاسف‎بار خوانده و از جامعه جهانی می‎خواهد که افغانستان را مورد توجه قرار داده و نظام کنونی را  حمایت کند.

«نظامی که مواد مخدر را از بین برده است و ثبات را در کشور و منطقه فراهم کرده است، باید مورد حمایت جهان قرار بگیرد؛ چون این یک دست‌آورد بزرگ است.»

در عین حال شماری از کارشناسان سیاسی، نبود روابط دیپلوماتیک را دلیل عدم حضور نماینده حکومت کنونی افغانستان در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد می‎دانند.

مهدی توانا، یکی از کارشناسان سیاسی می‌گوید که این نشست اثراتش را بر تعامل جهان با حکومت کنونی افغانستان خواهد گذاشت:”صحبت فایق از افغانستان نمایندگی کرده  نمی‎تواند، اینکه فایق در این نشست سخنرانی می‎کند، سازمان ملل حد اقل قبول کرده است که نام افغانستان در این سازمان زنده باقی بماند.”

درعین حال ثمر سادات، یکی دیگر از آگاهان سیاسی دلیل اساسی عدم حضور نمایندۀ حکومت کنونی افغانستان را در نشست‎ عمومی ملل متحد اینگونه بیان می‌کند:«اینکه نماینده امارت اسلامی در این نشست دعوت نشده، دلیل آن به‎رسمیت شناخته نشدن این حکومت از سوی کشور های جهان و نبود روابط دیپلوماتیک  دوطرفه می‎باشد.»

یک‎سال از رویکار آمدن امارت اسلامی در افغانستان می‎گذرد، اما تاکنون هیچ کشوری این حکومت را به‎رسمیت نشناخته است.

امارت اسلامی پس از آنکه قدرت را در افغانستان به دست گرفت، سهیل شاهین را به‎عنوان نمایندهء خود به سازمان ملل متحد معرفی کرد، اما این سازمان نصیر احمد فایق را به‎عنوان سرپرست نمایندگی افغانستان پذیرفته است.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA