ads

سفیر ایران در کابل‌: روزانه دست‌کم شش هزار مهاجر افغان وارد ایران می‌شوند

بهادر امینیان، در دیدار با سرپرست وزارت مهاجرین و عودت کننده‌گان در کابل، بر کاهش سطح مهاجرت و ایجاد زمینه‌های کار در داخل افغانستان تاکید کرده است.

کلید
28 سنبله 1401
سفیر ایران در کابل‌: روزانه دست‌کم شش هزار مهاجر افغان وارد ایران می‌شوند

سفیر ایران افزوده که روزانه دست‌کم شش هزار نفر از افغانستان وارد ایران می‌شوند که شمار زیادی از آنان به گونه غیر قانونی به ایران می‌روند.

او هم‌چنان بر کاهش سطح مهاجرت و ایجاد زمینه‌های کاری در داخل افغانستان تاکید کرده است.

اما بلال کریمی، معاون سخنگوی امارت اسلامی، با تایید نبود فرصت‌های کاری در داخل کشور، عوامل بیرونی را نیز در مهاجرت افغان‌ها دخیل می‌داند.

“تحریم‌ها بر امارت اسلامی هنوزهم پا برجاست، مؤسسات و سازمان‌هایی که در افغانستان فعالیت می‌کردند، اکنون فعالیت ندارند، پول‌های افغانستان منجمد است و این همه عوامل بیرونی در  مهاجرت افغان‌ها دخیل‌ است.”

معاون سخنگوی امارت اسلامی افزود که ‌تلاش می‌شود با تطبیق برخی از پروژه‌های بزرگ اقتصادی، تا حدی فرصت‌های کاری فراهم گردد .

در همین حال یکی از شهروندان کشور بدون ذکر نام خویش می‌گوید:

“خواست ما از امارت اسلامی این است که شرایط کار را برای ما مساعد سازد تا اینکه نیاز به بیرون رفتن نشود.”

غلام شیخ که خود را باشنده ولایت غور معرفی می‌کند، نبود کار را دلیل اصلی رفتن خود به ایران می‌خواند:”اینجا کار نیست، قیمتی است. به خاطر کار به ایران می‌رویم.” 

 درعین حال آگاهان امور مهاجرت‌های غیر قانونی را از مشکلات جدی افغان‌ها دانسته و خواهان توقف آن می‌باشند.

نصر الله فلک، آگاه سیاسی می‌گوید:”متاسفانه، نیروی ‌کار حرفوی، یعنی افراد تحصیل‌کرده وکسانی‌که می‌توانند بازار اقتصادی کشور را بهتر مدیریت کنند و یا در جهت منافع اقتصادی مفیداند، از کشور خارج می‌شوند. از اینرو انتظار می‌رود که امارت اسلامی و نهادهای همکار، زمینۀ کار  باعزت را برای افغان‌ها در داخل افغانستان مساعد سازد.”

روح الله هوتک یکی دیگر از آگاهان امور ‌می‌گوید، نیاز است تا امارت اسلامی با اتخاذ یک سلسله اقدامات به این معضل نقطه پایان بگذارد.

“بهتر است برای رفع مشکلات فعلی افغانستان؛ عبور از مرزها، رکود اقتصادی، بیکاری وغیره، امارت اسلامی با جامعه جهانی تعامل کند.”

مقام‌های ایرانی تعداد مهاجرین افغان در ایران را ۴.۵ میلیون عنوان کرده‌اند. هم‌چنان براساس گزارش‌ها، بیش از دو میلیون افغان در پاکستان زند‌گی می‌کنند.

گفتنی‌است که مهاجران افغان، در کشورهای همسایه با صدها مشکل و آزار و اذیت مواجه اند. بربنیاد گزارش‌ وال استریت ژورنال، ایران روزانه بین ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰ افغان را  به گونه اجباری اخراج‌می‌کند.

احمدضیا انتظار رادیو کلیدکابل

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA