ads

شکایت دختران محصل از سخت‌گیری های امارت اسلامی در بدخشان

دختران محصل در پوهنتون بدخشان می‌گویند که محتسب‌های اداره امر به معروف و نهی از منکر این ولایت به دخترانی که نقاب و یا برقع نداشته باشند، اجازه ورد به پوهنتون نمی‌دهند. اما مسئولان امر به معروف ونهی از منکر می‌گویند که آنان از دستورات دین مبین اسلام پیروی می‌کنند. 

عتیق‌الله رحیمی
14 سنبله 1401
شکایت دختران محصل از سخت‌گیری های امارت اسلامی در بدخشان

از چندی بدینسو ماموران اداره امر به معروف و نهی از منکر امارت اسلامی به محصلان دختر که نقاب و برقع نپوشیده باشند، اجازه ورود به پوهنتون نمی‌دهند.

به گفتهء محصلان دختر در این پوهنتون، هرچند آنان حجاب اسلامی را هم رعایت کرده باشند، اما بدون پوشیدن برقع ویا نقاب به پوهنتون داخل شده نمی‌توانند.

این محصلان  به کلید می‌گویند که امارت اسلامی هر روز در حال تطبیق مقررات سخت‌گیرانه‌تری در بدخشان می‌باشد.

به گفتهء آنان این مقررات سخت‌گیرانه نه تنها در پوهنتون؛ بلکه در بازار و محیط کاری هم تطبیق می‌شود که بر زندگی و وضعیت روحی دختران تاثیر منفی بجا گذاشته است.

حوا یکی از محصلان می‌گوید:” حجاب را بالای همه اجباری کرده. خودم به عنوان یک محصل حجاب اسلامی را رعایت کرده بودم، ولی اجازه ورود برایم داده نشد. دلایل منطیقی مرا هم نپدیرفتند. ما دختران تحت پیگرد مامورین امر به معروف هستیم، نه تنها در محیط شخصی؛ بلکه در موتر و همه جا مورد پرس و جو قرار می‌گریم.»

درعین حال فرخ یکی دیگر از محصلان این پوهنتون می‌گوید:«امر به معروف به ما دستور داده است که باید حجاب را رعایت کنیم. در صورتی‌که حجاب را رعایت نکنیم، اجازه ورد به ما داده نمی‌شود.»

از سوی دیگر فعالان حقوق زن در بدخشان می‌گویند که دختران و زنان بدخشان همیشه حجاب را رعایت کرده‌اند، اما برخورد کارمندان ادارهء امر به معروف و نهی از منکر این ولایت با زنان و دختران پسندیده نیست.

آی نور اوزبیک، یکی از فعال حقوق زن با انتقاد از سخت‌گیری‌ها بر زنان و دختران به کلید گفت:«به کوچه و پس کوچه دنبال زنان می‌گردند و آنان را تعقیب می‌کنند. تاکید می‌کنند که باید برقع و نقاب بپوشند. وقتی بحث محرم و نامحرم است، به کدام حق زنی را تا پشت دروازه‌اش تعقیب می‌کنند؟»

اما محمد صادق عاکف سخنگوی وزرات  امر به معروف و نهی از منکر می‌گوید که حجاب از دستورات دین مبین اسلام و فرض است. به گفته‌او نباید توصیه حجاب به گوش دختران بد تاثیرکند.

«در داخل پوهتون که همه خواهران استند، هیچ مشکلی نیست، اما در مسیر راه پوهنتون باید حجاب رعایت شود.»

رئیس پوهنتون بدخشان می‌افزاید که ریاست امر به معروف و نهی از منکر این ولایت از تمام اداره‌ها تقاضا کرده است تا دختران و زنان حجاب کامل داشته باشند و آنان از این دستور اطاعت می‌کنند.

این در حالی است که وزرات امر به معروف و نهی از منکر امارت اسلامی گفته بود که محتسب‌ها نباید به حریم خصوصی مردم تعرض کنند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA