ads

ترتیب صنف‌های محلی آموزشی برای کودکان در ولسوالی مارجه ولایت هلمند

مسئولان ریاست معارف ولایت هلمند از فراهم سازی زمینه تعلیم برای شمار زیادی از کودکان در این ولایت خبرمی‎دهند. به گفتهء آنان، جنگ‌های بیست ساله در منطقه “دریخ‌ناور” ولسوالی مارجه هلمند، زمینهء تعلیم را از کودکان گرفته بود، ولی اکنون ریاست معارف برای آنان صنف‌های محلی ترتیب داده است.

سونا مجید
14 سنبله 1401
ترتیب صنف‌های محلی آموزشی برای کودکان در ولسوالی مارجه ولایت هلمند

مولوی محمد عوض انصاری، رئیس معارف این ولایت به کلید می‎گوید که این صنف‌های محلی به همکاری مؤسسه ((AREP برای دختران و پسران ساخته شده است.

« در منطقه تریخ ناور ولسوالی مارجه ولایت هلمند، به دلیل جنگ‌های بیست ساله زمینه تعلیم برابر نبود و حال ما با ساختن صنف‌های محلی توانیستیم به صدها شاگرد زمینهء تعلیم را فراهم کنیم.»

 از سوی هم شمار زیادی از باشنده‎گان محل با استقبال از این اقدام ریاست معارف می‎گویند که  جنگ‎های بیست ساله فرصت آموختن را از اولادهای آنان گرفته بود.

واکسپاپ:«ساختن صنف‎های محلی یک اقدام مثبت از سوی حکومت می‎باشد،  قبل از این هیچ پسر و دختری به مکتب نمی رفت وحالا در این مکتب به صدها طفل درس می‎خواند. خواست ما از حکومت این است که  تعداد این صنف‌ها را افزایش بدهد.»

 در همین حال، شماری از شاگردانی که در این مکتب درس می‎خوانند می‎گویند که آنان در وقت خیلی کم توانسته‌اند چیزهای زیادی را بیاموزند.

واکسپاپ: «حال خواندن و نویشتن را یاد گرفته‌ام، من حال قران کریم، پشتو و کتاب‎های زیادی دیگر را  خوانده می‎توانم.»

 ازسوی هم، شماری از معلمانی که در این صنف‎ها مصروف تدریس می‎باشند، از خانواده‌ها می‎خواهند که کودکان شان را برای درس خواندن تشویق کنند.

آنان تاکید دارند که صنف‎های درسی کافی نبوده و از حکومت می‎خواهند که صنف‌های درسی بیشتری بسازد.

«کسانی که به کودکان شان اجازه درس خواندن نمی‌دادند، حال خودشان اطفال خود را آورده و ثبت نام می‎کنند.»

گفتنی است که هزینهء مالی این صنف‌های محلی را مؤسسه (AREP) به دوش داشته و تاکنون در این ولایت به تعداد 105 صنف محلی ساخته است.

سید محمد سادات مسئول این مؤسسه در مصاحبه با کلید گفت:« مؤسسه AREP در ولسوالی مارجه ولایت هلمند به تعداد 105 صنف محلی ساخته که 65 صنف آن برای پسران و 40 صنف دیگرآن برای دختران می‎باشد.»

 قابل یادآوری است که جنگ‎های داخلی بیست سال گذشته در ولایت هلمند مانع بزرگی فراراه فراگیری تعلیم کودکان بود که اکنون فرصت‎ها دوباره به‎سوی آنان آمده است.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA