ads

بحران خشک‌سالی در کشور؛ ولایت‌های جنوب غربی بیشتر متاثر شده اند

بحران خشک‌سالی باشنده‌گان ولایت‌های جنوب‌غربی کشور به‌شمول هلمند، فراه، نیمروز، ارزگان و قندهار را شدیدا متاثر کرده است.

محب وزیری
2 اسد 1401
بحران خشک‌سالی در کشور؛ ولایت‌های جنوب غربی بیشتر متاثر شده اند

باشنده‌گان این ولایت‌ها از نبود آب کافی برای آبیاری زمین‌های زراعتی و حتا تغذیه مواشی شکایت دارند.

با آن‌که در سال جاری تمام ولایت‌های کشور با بحران خشک‌سالی روبرو است؛ اما این بحران، باشنده‌گان ولایت‌های نیمروز، فراه، ارزگان و قندهار را که پیشه‌ی اکثریت شان زراعت و مالداری است، بیشتر از سایر نقاط کشور متضرر ساخته است.

باشنده‌گان این ولایت‌ها می‌گویند که در تابستان سال جاری که درجه حرارت به 46 درجه سانتی‌گراد می‌رسد، آنان با خشک‌سالی بی‌پیشینه‌ای مواجه اند و حتا برای پیدا کردن آب آشامیدنی با مشکلات جدی مواجه اند.

قیس انوری، یکی از باشنده‌گان ولایت نیمروز می‌گوید:«ام‌سال در ولایت ما گرمی به حدی است که ما برای زمین‌ها، مواشی و حتا برای نوشیدن خود آب کافی نداریم. زمین‌های زراعتی ما خشک شد و مواشی ما از بین رفت.»

آگاهان به این باور اند که در شرایط کنونی دولت باید، هرچه زودتر با استفاده از امکانات موجود به کمک شهروندانی که در معرض خطر خشک‌سالی قرار دارند، کمک کند.

عبدالهادی اچکزی، یکی از آگاهان امور زراعتی می‌گوید:«برای این‌که مردم محصولات خود را از دست ندهند. اول باید برای آن‌ها از طریق  حفر کاریزها آب فراهم شود تا محصولات زراعتی شان را از دست ندهند.»

در همین‌حال مصباح‌الدین مستعین سخن‌گوی وزارت زراعت و مالداری می‌گوید که این وزارت در تلاش است تا کمک‌های اولیه را به دهقانان متضرر برساند و هم‌چنان بندها و ذخیره‌گاه‌های آب را احداث کند.

به گفته او به‌ دلیل دور دست بودن برخی مناطق، این روند زمان‌گیر است:«وزارت زراعت همیشه در تلاش این است تا کمک‌های اولیه را به دهقانان برساند و در رابطه به جلو‌گیری از خشک‌سالی، این وزارت پلان دارد تا سیستم‌های آب رسانی را بسازد؛ اما یک مدت زمان را در بر خواهد گرفت.»

این در حالی است که به گفته مسئولان وزارت انرژی و آب، در سال جاری، 80 درصد مناطق کشور با خطر خشک‌سالی مواجه است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA