ads

اعتراض شماری از خبرنگاران به سوء استفاده از نام خبرنگاری در کشور

شماری از خبرنگاران در کابل طی نشست خبری، اعتراض شان را نسبت به سوء استفاده از نام خبرنگاران از سوی برخی نهادها اعلام داشتند.

سونا یوسفی
30 سرطان 1401
اعتراض شماری از خبرنگاران به سوء استفاده از نام خبرنگاری در کشور

این خبرنگاران به روز پنج‎شنبه (30 سرطان) طی یک نشست خبری نسبت به سوء استفاده از نام خبرنگاران از سوی نهادهای مختلف اعتراض کرده و از حکومت خواهان توقف فعالیت نهادهای استفاده جو شدند.

عبدالعلیم ضیایی، یکی از خبرنگاران اشتراک کننده در این نشست می‌گوید که کورس‌های کوتاه مدت خبرنگاری، افراد غیرمسلکی را به جامعه رسانه‌یی تقدیم می‌کند که برای رسانه‌ها و خبرنگاران مسلکی فاجعه بار است.

به گفته او، برخی نهادها در بدل پول، اسناد خبرنگاری به مردم توزیع می‌کند:«ما چندین بار از نهادها خواهش کردیم که این روند را توقف دهند؛ اما متاسفانه بعضی نهادها هنوز هم به کورس‎های کوتاه مدت خبرنگاری ادامه می‎دهند که در واقع خیانت به کسی است که چهار سال در رشته خبرنگاری درس خوانده است.»

بهشته شالیزی، یکی دیگر از این خبرنگاران، از نهادهای رسانه‌یی و سازمان های بین‌المللی می‎خواهد که در شرایط دشوار کنونی خبرنگاران زن را تنها نگذاشته وآنان را حمایت کنند:«با تحولات سیاسی اخیر در کشور، بسیاری از رسانه‌ها به‌‎دلیل مشکلات اقتصادی، بسته شدند وشمار زیادی از خبرنگاران به‌خصوص زنان خبرنگار خانه نشین شدند ویک‌تعدادی که فعالیت می‎کنند با محدودیت‌های زیادی روبرو استند.»

از سویی‌هم محمد رقیب فیاض، می‌گوید که سوء استفاده برخی افراد و نهادها از نام خبرنگاران برای تخلیه از افغانستان، خیانت بزرگ به خانواده رسانه‌ها است.

او افزود:«این نهادها به برخی از همکاران ما که در این حرکت اعتراضی شامل بودند پول دادند تا از اعتراض دست بردار شوند. هیچ منطقی برای به‎رسمیت شناخته شدن نهادهای استفاده جو وجود ندارد وخبرنگاران این نهاد ها را به‎رسمیت نمی‎شناسد.»

این خبرنگاران به منظور ارج گذاری به خبرنگارانی که در شرایط کنونی به فعالیت‌های رسانه‌یی خود ادامه می‌دهند، به مینه حبیب یکی از خبرنگاران زن، مدال شجاعت اعطا کرد.

مینه حبیب با ابراز قدردانی از این حرکت آنان گفت:«ممنون از همکارانم که من را در ک کردند که با چی مشکلاتی اطلاع رسانی می‎کنم، گزارشات من همیشه انعکاس خوب داشته است، من منحیث یک خبرنگار بدون عاید کار می‎کنم.»

تلاش کردیم در این مورد نظر مسئولان نهادهای مدافع حقوق خبرنگاران را نیز داشته باشیم؛ اما با وجود تماس‌های مکرر موفق نشدیم.

این در حالی‌ست که با وقوع تحولات سیاسی اخیر در کشور، افرادی با استفاده از نام خبرنگار به کشورهایی بیرونی انتقال یافتند که واکنش خبرنگاران و برخی رسانه‌ها را به همراه داشت.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA