ads

مسئولان در هرات: طی 10 ماه از شش مورد قاچاق آثار باستانی جلوگیری شده است

مسئولان قوماندانی امنیه ولایت هرات می‌گویند که از زمان روی کار آمدن امارت اسلامی تا کنون، چندین تن در این ولایت به اتهام قاچاق آثار باستانی بازداشت شده اند.

مرجان وفا
22 سرطان 1401
مسئولان در هرات: طی 10 ماه از شش مورد قاچاق آثار باستانی جلوگیری شده است

مولوی سیدشاه سعادت، مدیر مبارزه با جرایم جنایی قوماندانی امنیه هرات می‌گوید که پرسونل این اداره متعهد به حفظ آثار باستانی این ولایت است و از زمان به قدرت امارت اسلامی تا کنون، شش تن به اتهام قاچاق این آثار بازداشت شده اند:«پرسونل این اداره شش تن را به جرم قاچاق آثار باستانی بازداشت کرده اند که دو تن آنان به وسیله دستگاه ردیاب دست به سرقت آثار باستانی زده بودند. چهار نفر از ولسوالی پشت‌کوه و دو نفر از ولسوالی انجیل این ولایت بازداشت شده اند.»

او افزود که نیروهای امنیتی مکلف به حفظ آثار باستانی و تامین امنیت مکان‌هایی است که در این آثار در آن‌جا نگهداری می‌شوند.

در عین‌حال، مسئولان ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات نیز برحفظ آثار باستانی تاکید کرده و می‌گویند که آثار باستانی هر کشور بیان‌گر هویت آن کشور است و قاچاق این میراث فرهنگی، جرم پنداشته می‌شود.

مولوی نعیم الحق حقانی، رئیس اطلاعات و فرهنگ به کلید می‌گوید که در حال حاضر تمامی تدابیر جهت حفظ این آثار گرفته شده است:«اداره ما تمام تلاش خود را برای حفظ این آثار کرده است در صورت زیر پا کردن فرمان حفظ میراث‌های فرهنگی، با افراد برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.»

در همین‌حال، باشنده‌گان ولایت هرات می‌گویند که آثار باستانی نشان دهنده هویت تاریخی یک کشور است و همه باید برای حفظ ۀن تلاش کنند.

افغانستان، یک کشور باستانی است که آثار تاریخی و باستانی زیادی را در خود جا داده است؛ اما متاسفانه این آثار در طول چهاردهه جنگ از سوی افراد و گروه‌های مختلف مورد دست‌برد قرار گرفته و به کشورهای بیرونی قاچاق شده است. هم اکنون تعداد اندکی از این آثار در موزیم‌های ملی کشور نگهداری می‌شود.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA