ads

بازگشایی مکتب‌های دخترانه؛ توقعی که در نشست «عالمان دین» بر آورده نشد

شاگردان مکتب‌های دخترانه و شماری از فعالان حقوق زن می‌گویند که توقع داشتند در مورد بازگشایی مکتب‌های دخترانه بالاتر از صنف ششم در نشست سه روزه‌ای عالمان دین در کابل، تصمیم نهایی گرفته شود؛ اما توقع آنان در این زمینه برآورده نشد.

راحله یوسفی
12 سرطان 1401
بازگشایی مکتب‌های دخترانه؛ توقعی که در نشست «عالمان دین» بر آورده نشد

لیمه یکی از شاگردان مکتب، ماه‌ها است که در انتظار باز شدن دروازه مکتب‌ است تا بتواند با عبور از این دوره وارد مراحل بعدی زندگی‌ تحصیلی‌اش شود؛ اما نمی‌داند این انتظار تا چی زمانی طول خواهد کشید.

وی می‌گوید، تنها امید و توقع‌اش این بود که در نشست عالمان دین در مورد بازگشایی مکتب‌های بالاتر از صنف ششم تصمیم گرفته شود:«نتیجه این نشست برای من ناامیدکننده بود. چندین میلیون دختر افغان منتظر بودند که عالمان دین در این نشست در مورد بازشدن مکتب‌های ما صحبت و فیصله ‌کنند؛ اما متاسفانه این اتفاق رخ نداد.»

از سویی‌هم دیبا، شاگرد صنف یازدهم با ابراز ناامیدی می‌گوید که شاگردان دوره متوسطه و لیسه مکتب‌های دخترانه، یک سال تعلیمی دیگر را نیز از دست دادند.

وی می‌افزاید که با گذشت هر روز آنان فرصت ادامه تحصیل را از دست می‌دهند و ممکن است، تا مدت طولانی در مورد بازگشایی مکتب‌ها صحبت نشود:«دیروز نخستین روز امتحانات چهار ونیم ماهه شاگردان پسر در مکتب‌ها بود؛ اما تا کنون سرنوشت شاگردان دختر بالاتر از صنف ششم نامعلوم است.»

نشست عالمان دین، روز شنبه ( 11 سرطان) با صدور قطع‌نامه‌ی یازده ماده‌ای به پایان رسید؛ اما آن‌چه شهروندان کشور توقع داشتند که در مورد بازگشایی مکتب‌های دخترانه بالاتر از صنف ششم، تصمیم گرفته شود؛ اما این موضوع مبهم ماند.

شبانه رووفی، فعال حقوق زن می‌گوید که با صدور این قطع‌نامه بار دیگر شهروندان کشور به‌خصوص شاگردان دختر از باز شدن مکتب‌های دخترانه بالاتر از صنف ششم ناامید شدند:«دختران مانند پسران حق تحصیل دارند. دختران این سرزمین به‌خصوص دختران مکتب دوره متوسطه و لیسه با آینده نامعلوم روبرو اند.»

در همین‌حال، شماری از نهادها و افراد سرشناس کشور نیز در واکنش به نتایج این نشست گفته اند که نیاز بود تا در مورد بازگشایی مکتب‌ها در این نشست تصمیم گرفته شود.

در تازه‌ترین مورد مسئولان نهاد «مکتب انتقادی» روز یک‌شنبه با برگزاری نشست اعتراضی خواستار دسترسی زنان به آموزش و کار شدند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA