ads

کوریلا: طیاره‌های منتقل شده به تاجکستان به افغانستان برگردانده نمی‌شود

مایکل کوریلا، قومندان قومندانی مرکزی اردوی امریکا (سنتکام) در سفرش به تاجکستان، در مورد طیاره‌ها و تجهیزات نظامی که از افغانستان به آن کشور انتقال داده شده‌اند، گفت‌وگو کرده است.

نویسنده: صمدعلی نوازش
31 جوزا 1401
کوریلا: طیاره‌های منتقل شده به تاجکستان به افغانستان برگردانده نمی‌شود
عکس از شبکه‌های اجتماعی

این طیاره‌ها هنگام تحولات سیاسی ماه اگست سال 2021 میلادی در افغانستان، به تاجکستان انتقال شدند.
اکنون این مقام امریکایی گفته که ممکن است ایالات متحده، این تجهیزات نظامی را به تاجکستان بسپارد.
کوریلا، تاکید کرده که این طیاره‌ها متعلق به حکومت کنونی افغانستان نیست و به این کشور بازگردانده نخواهند شد.
اما آگاهان افغان، به این نظراند که این تجهیزات مربوط به افغانستان است و تاجکستان باید در مورد آن، با مقام‌های افغان گفت‌وگو کند.
با این حال، یوسف امین زازی، کارشناس نظامی، در رابطه به این تصمیم امریکا می‌گوید که اگر ایالات متحده، بخواهد آن‌چه را که قبلا به مردم افغانستان بخشیده، پس بگیرد و به کشور دیگری بسپارد، اعتبار و حیثیت خود را نزد افغان‌ها از دست خواهد داد.
زازی گفت:” اگر تاجکستان [در این رابطه] گوش به دستور امریکا باشد، این به معنی مداخله در امور افغانستان است، اصول همسایگی و بین المللی این‌گونه نیست.”
اما احمد علی جعفری؛ یکی از آگاهان سیاسی، می‌گوید که امریکا طیاره‌های افغانستان را به تاجکستان نمی‌سپارد، بلکه در پی راهی‌ست تا آنها را به اوکراین انتقال دهد.
درعین حال، او با اشاره به تاراج تجهیزات نظامی نیروهای افغان در گذشته، می‌گوید که کشورهای همسایه باید قبول کنند که تجهیزات نظامی افغانستان مربوط به افغان‌ها است، نه رباینده‌گان آنها.
جعفری افزود: “تاجکستان تجهیزات نظامی خوبی دارد و از سوی روسیه در حد کافی اکمال می‌شود. اما ایالات متحده امریکا سعی خواهد کرد که این طیاره‌ها را به اوکراین بدهد.”
با این حال، امارت اسلامی خواستار بازگرداندن تمام تجهیزاتی‌ست که هنگام خروج امریکا و کشورهای غربی از افغانستان، توسط نظامیان پیشین به بیرون انتقال داده شده‌اند.
بلال کریمی؛ معاون سخنگوی امارت اسلامی می‌گوید، طیاره‌های که توسط نیروهای هوایی حکومت پیشین به تاجکستان انتقال شده‌اند، مربوط به مردم افغانستان است و باید به کشور برگردانده شود.
خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که در ماه اگست سال گذشته، 46 هلیکوپتر و طیاره نظامی نیروهای افغان، به ازبیکستان و 17 فروند دیگر آن به تاجکستان منتقل شدند.
حدود پنج ماه پیش، مولوی محمد یعقوب، سرپرست وزارت دفاع ملی، هشدار داده بود که اگر این هلیکوپترها و طیاره‌ها به افغانستان بازگردانده نشوند، پیامدهای ناگواری در پی خواهد داشت.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA