ads

کم‌بود ادویه در بازارهای افغانستان؛ اداره ملی غذا و ادویه: شرکت‌های وارده کننده ملامت اند

شماری از شهروندان کشور از کم‌بود دوا و افزایش قیمت آن شکایت دارند و از مسوولان می‌خواهند که به این مشکلات رسیدگی کنند.

راحله یوسفی
6 جوزا 1401
کم‌بود ادویه در بازارهای افغانستان؛ اداره ملی غذا و ادویه: شرکت‌های وارده کننده ملامت اند

لیلما، یک تن از باشنده‌گان کابل به کلید می‌گوید که مردم مجبور اند برای گرفتن دوا به چندین دواخانه مراجعه کنند و بیشتر اوقات دوا موردنظر شان را با کیفیت بهتر پیدا نمی‌توانند.

وی افزود:«از چندین ماه به این‌سو قیمت دوا افزایش یافته‌است و بسیاری مردم توان خرید دوا ندارند.

از مسوولان می‌خواهم که در زمینه کاهش قیمت دوا اقدامات جدی انجام دهند.»

در عین حال عتیق‌الله امیری، یک دیگر از باشنده‌‌گان می‌گوید: «زمانی‌که برای خرید دوا به دواخانه مراجعه می‌کنیم، در قدم اول بیشتر دواها پیدا نمی‌شود و در قدم دوم قیمت است و مالکان دواخانه‌ها دلیل آن را بسته بودن راه‌های ترانزیتی می‌گویند.»

این‌درحالی‌ست که اداره ملی غذا و ادویه افغانستان روز پنج‌شنبه هفته گذشته با نشر بیانیه‌ای دلیل کم‌بود دوا را در کشور محدود شدن واردات آن گفته‌است.

در این بیانیه‌ آمده است که پس از روی کار آمدن امارت اسلامی، شرکت‌های وارد کننده ادویه تعهد کردند که بیش از 6 هزار و 2 صد قلم دوا را به کشور وارد می‌کنند؛ اما این شرکت‌ها صرف، 3 هزار و یک‌صد و 55 قلم دوا، به کشور وارد کردند.

اداره ملی غذا و ادویه تأکید کرده که سهولت‌ها لازم را در اختیار وارد کننده‌گان ادویه گذشته است و اگر این شرکت‌ها از سهولت‌های ایجاد شده استفاده نکنند، با آن‌ها به گونه قانونی برخورد خواهد شد.

با این حال، شماری از واردکننده‌گان دوا و مالکان دواخانه‌ها دلیل کاهش واردات دوا را مشکلات موجود در سیستم بانکی و انتقال پول و هم‌چنان قانون تازه وارداتی عنوان می‌کنند.

عبدالوارث، یک تن از واردکننده‌گان دوا می‌گوید، بیشتر تاجرانی که به کشور دوا وارد می‌کنند، با مشکلات انتقال پول به خارج از کشور روبه‌رو اند.

وی افزود:«مسئله کم‌بود دوا بسیار جدی و یکی از مشکلات کلان در کشور است. باید بگویم که ذخایر دوایی ما نیز درحال تمام شده است.»

در همین حال، جاوید هژیر، سخنگوی وزارت صحت عامه می‌گوید که هم اکنون 93 درصد ادویه مورنیاز از بیرون وارد می‌شود؛ اما به گفته او، شفاخانه‌ها و مراکز صحی دولتی با مشکل کم‌بود دوا روبه‌رو نیست.

آقای هژیر از اقدام وزارت صحت عامه در این خصوص خبر داد و گفت:«کار روی ساخت طرزالعملی در زمینه کنترول قیمت دوا در بازارهای کشور نیز جریان دارد.»

گفتنی‌ست که پیش از این دیدبان جهانی حقوق بشر نیز از کم‌بود دوا در مراکز صحی افغانستان ابراز نگرانی کرده بود.

این سازمان با نشر گزارشی اعلام کرده بود که در شماری از مراکز صحی کشور مردم به‌دلیل نبود دوا جان شان را از دست می‌دهند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA