ads

افزایش فقر و بیکاری در کشور؛ افراد بیشتری در در دام اعتیاد گرفتار شده اند

با گسترش بی‌کاری و فقر در افغانستان شماری از مردم خواسته یا ناخواسته به دام اعتیاد به مواد مخدر گرفتار شده‌اند. اما مسئولان امارت اسلامی اعلام کرده‌اند که شمار زیادی از افراد معتاد به مواد مخدر از شهر کابل جمع آوری و تداوی شده و شماری هم تحت تداوی قرار دارند.

صمدعلی نوازش
20 ثور 1401
افزایش فقر و بیکاری در کشور؛ افراد بیشتری در در دام اعتیاد گرفتار شده اند
عکس از شبکه‌های اجتماعی

به گفته این مسئولان، قرار است به تعداد 20 هزار معتاد دیگر نیز  جمع آوری و برای تداوی به شفاخانه‌ها انتقال یابند.

وزارت امور داخله بانشر یک اعلامیه از پلان‌های این وزارت مبنی بر جمع‌آوری معتادان از شهر کابل و تداوی آنان، خبر داده است.

مسئولان این وزارت می‌گویند، شماری از افرادی که معتاد به مواد مخدر بودند پس از تداوی به خانه‌های شان برگشته‌ و شماری از آنان هم تحت تداوی قرار دارند.

به گفته آنان، این وزارت پلان دارد که به تعداد 20 هزار معتاد دیگر را نیز از شهر کابل جمع آوری و تحت تداوی قرار دهد.

در رابطه به اینکه، این تعداد افراد معتاد به مواد مخدر چگونه جمع آوری و درمان خواهد شد؟

بسم‌الله حبیب معاون سخنگوی وزارت داخله به کلید می‌گوید: «جمع آوری 20 هزار معتاد در پلان وزارت داخله است، اما این تعداد به‌صورت تدریجی جمع آوری و تداوی می‎شوند.»

آقای حبیب افزود، افرادی‌که پس از تداوی به خانه‌های شان برمی‌گردند، برای مدتی تحت مراقبت داکتران موظف در شفاخانه‌ها قرار دارند، تا دوباره به اعتیاد روی نیاورند.

او در رابطه به دیگر تدابیر پیش‌گیری از روی آوردن دوباره معتادان به مواد مخدر می‌گوید که وزارت داخله در هماهنگی با سایر وزارت‌خانه‌ها تلاش دارد تا پس از تداوی افراد، زمینه اشتغال را برای آنان فراهم سازد. 

درعین‌حال مسئولان وزارت کار و امور اجتماعی با تائید طرح جمع‌آوری افراد معتاد به مواد مخدر می‌گویند که آن‌ عده افرادی که مستعد به کار باشند، پس از تداوی به این وزارت معرفی می‌شوند و این وزارت آنان را در برنامه‌های آموزش کار و حرفه، شامل می‌سازد.

محمد یونس صدیقی سخنگوی وزارت کار و امور اجتماعی به کلید می‌گوید:«وزارت داخله افراد معتاد به مواد مخدر را جمع آوری، وزارت صحت عامه درمان و وزارت کار و امور اجتماعی آنان را در مراکز آموزش‌های فنی و حرفه‌ای تحت آموزش قرار می‌دهد. تا پس از آموختن کار و مهارت به‌حیث یک فرد سالم در جامعه مدغم شوند و در بازار برای شان کار بیابند.»

این درحالی است که آگاهان، بیکاری و فقر را از عوامل عمده روی آوردن افراد به مواد مخدر خوانده و می‌افزایند که برای مبارزه اساسی با پدیده اعتیاد در جامعه، بهتر است زمینه اشتغال فراهم شده و جلو گسترش فقر در جامعه گرفته شود.

نجیب‌الله نجیب یکی از آگاهان می‌گوید، یکی از عوامل برجسته‌ی ابتلا شدن افراد به اعتیاد به مواد مخدر فقر و بیکاری و هم‌نشینی با افراد معتاد است:«ترک اعتیاد تنها با بستری کردن فرد معتاد و تداوی او امکان پذیر نیست. زیرا ترک اعتیاد یک موضوع است و مراقبت بعد از تداوی موضوع دیگر.»

به گفته آقای نجیب، اگر برای افراد صحت‌یاب شده، بعد از تداوی زمینه کار و زندگی آبرومندانه فراهم نشود، آنان دوباره به اعتیاد رو خواهند آورد.

هرچند پدیده اعتیاد قبل از روی‌کار آمدن امارت اسلامی نیز یکی از مشکلات اساسی در جامعه به حساب می‌آمد، اما با افزایش بیکاری و فقر نگرانی از روی آوردن افراد بیشتر به این پدیده افزایش یافته است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA