ads

افزایش بیماری سرخکان در کشور؛ طی 3 ماه 186 کودک در نتیجه این بیماری جان باخته اند

مسئولان وزارت صحت عامۀ افغانستان از افزایش آمار واقعات بیماری سرخکان در جریان سه ماه گذشته خبر می‌‌دهند.

راحله یوسفی
16 حمل 1401
افزایش بیماری سرخکان در کشور؛ طی 3 ماه 186 کودک در نتیجه این بیماری جان باخته اند

به گفته آنان، از آغاز ماه نخست سال میلادی تا پایان ماه مارچ امسال ، 25 هزار و 215 واقعۀ سرخکان در ۳۳ ولایت به ثبت رسیده است و در جریان این سه ماه ، ۱۸۶ کودک زیر سن پنج سال از اثر این بیماری جان باخته اند.

فاریاب، یکی از ولایاتی است که بیشترین واقعات بیماری سرخکان در آنجا به ثبت رسیده است. در شفاخانه‌ حوزوی ولایت فاریاب ده‌ها کودک مبتلا به بیماری سرخکان بستری اند.

محمد فواد، سه ساله پنج روز است در این شفاخانه بستری است، مادر این کودک می‌گوید که داکتران بیماری او را سرخکان تشخیص داده اند.

مادر فواد به کلید می‌گوید:«به یک باره‌گی تب کرد و ما او را به شفاخانه آوردیم و این‌جا گفتند که سرخکان است و برایش دوا دادند.»

از سویی‌هم شریفه، مادر یکی از کودکان مبتلا به سرخکان می‌گوید که کودک‌اش تا کنون واکسین دریافت نکرده و اکنون به این بیماری مبتلا شده است.

وی می‌افزاید:« ده روز شده در این شفاخانه بستری است. یک دفعه‌ای مریض شد، تب و سرفه داشت و در شفاخانه گفتند مریضی‌اش سرخکان است.»

در همین‌حال مسئولان وزارت صحت عامۀ افغانستان با ابراز نگرانی از افزایش واقعات سرخکان در کشور، می‌گویند که از آغاز ماه نخست میلادی تا پایان ماه مارچ این سال ، 25 هزار و 215 واقعۀ سرخکان در ۳۳ ولایت به ثبت رسیده است.

جاوید هژیر، سخنگوی این وزارت  به کلید می‌گوید که در جریان این سه ماه ، ۱۸۶ کودک زیر سن پنج سال در اثر این بیماری جان باخته اند.

به گفته هژیر در ماه جنوری، پنج‌هزار ۴۴۶ واقعه، در فبروری هفت‌هزار ۸۹۱ واقعه و در مارچ ۱۱هزار ۸۰۰ مورد بیماری سرخکان در افغانستان ثبت شده است.

سخنگوی وزارت صحت عامه هم‌چنان می‌افزاید که دور نخست کمپاین واکسین سرخکان به تاریخ  21 حوت آغاز شد و در آن بیش از ۱.۲ میلیون کودک زیر سن پنج سال واکسین سرخکان دریافت کردند.

به گفته او دور دوم این کمپاین در ماه «می» آغاز خواهد شد و قرار است به 3 میلیون کودک واکسین سرخکان تطبیق شود.

سخنگوی وزارت صحت عامه هم‌چنان علاوه کرد:«مشکل سوء تعذیه کودکان، درنظر نگرفتن موارد وقایوی از سوی خانواده‌ها، واکسین نکردن کودکان به‌دلیل ناآگاهی مردم و سطح پایین سواد آنان از مواردی است که واقعات بیماری سرخکان را در کشور افزایش داده‌است.»

از سوی دیگر متخصصان صحی، ناامنی و نداشتن امنیت غذایی را دو عامل اساسی افزایش این بیماری عنوان می‌کنند.

داکتر ننگیالی فاروقی می‌گوید که سرخکان یک بیماری ویروسی وساری است که به‌طور معمول کودکان به آن مبتلا می‌شوند.

به باور او، کودکانی‌که امنیت کامل غذایی نداشته باشند، بیشتر در معرض خطر این بیماری قرار دارند، چون مقاومت وجود شان در مقابل این بیماری پایین است.

داکتر فاروقی به کلید گفت:«علایم این بیماری تب بالا، سرفه، ذکام و حجم زیادی از جوش‌های سرخ رنگ در بدن بیمار است که ممکن است ویروس این بیماری تا 14 روز در بدن بیمار بماند. کودکان اگر به موقع واکسین شوند در مقابل این بیماری معافیت حاصل می‌کنند.»

گفتنی است که چندی قبل  سازمان جهانی صحت نیز از افزایش رویدادهای بیماری سرخکان به‌دلیل محدود شدن واکسین، عدم امنیت غذایی و سوء تغذیه کودکان افغان ابراز نگرانی کرده‌بود.

این سازمان هشدار داده بود که اگر برای کنترول بیماری سرخکان در افغانستان اقدام جدی صورت نگیرد، خطر آن وجود دارد که شمار قربانیان این بیماری افزایش یابد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA