ads

ادامه تعطیلی مکاتب دخترانه بالاتر از صنف ششم؛ امارت:«با تصمیم رهبری، مکاتب بازگشایی می‌شوند»

از آغاز سال تعلیمی 1401 حدود دو هفته می‌گذرد؛ اما با آن‌هم دختران بالاتر از صنف ششم اجازه رفتن به مکاتب را بدست نیاورده‌اند.

منصور یوسف‌زی
16 حمل 1401
ادامه تعطیلی مکاتب دخترانه بالاتر از صنف ششم؛ امارت:«با تصمیم رهبری، مکاتب بازگشایی می‌شوند»

قرار بود به تاریخ سوم ماه حمل مکاتب دخترانه و پسرانه بدون استثنا در سراسر کشور بازگشایی شوند؛ اما در همان روز وزارت معارف بصورت غیر منتظره از تمام دختران بالاتر از صنف ششم خواست که تا امر ثانی منتظر بمانند.

این تصمیم امارت اسلامی با واکنش‌های زیادی مواجه شد، در آخرین مورد روز گذشته توماس ویست، نماینده ويژه امریکا برای افغانستان با حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین در رابطه به بازگشایی مکاتب گفت‌وگوی تیلفونی کرده‌است.

در اوایل هفته جاری انتونیو گوتریش، سرمنشی سازمان ملل نیز از بسته ماندن مکاتب به روی دختران بالاتر از صنف ششم ابراز تاسف کرد.

عزیز احمد ریان، سخنگوی وزارت معارف اما می‌گوید: «این موضوع بسته‌گی به حکم رهبری امارت اسلامی دارد، هرگاه رهبری امارت اسلامی در این باره حکم صادر کنند، مکاتب بالاتر از صنف ششم دخترانه بازگشایی خواهند شد.»

از سوی‌هم شماری از شاگردان بالاتر از صنف ششم از امارت اسلامی می‌خواهند که هرچه زودتر به آنان اجازه دهند دوباره به صنوف درسی شان حاضر شوند.

به گفته آنان، اگر دختران اجازه رفتن به مکاتب را نداشته باشند، پس چگونه نسل جدید را پرورش خواهند داد.

شگوفه، متعلم صنف نهم می‌گوید:«کودک و خواهر امروز، مادر فرداست، و این مادر پرورش دهنده نسل جدید نیز است، اگر این مادر از تعلیم محروم باشد، چگونه ممکن است که نسل جدید را پرورش دهد.»

با این‌همه وسیم وصال، فعال عرصه تعلیم و تربیه به رادیو کلید می‌گوید، بسته ماندن مکاتب کشور را سال‌ها به عقب برده و برای پیشرفت کشور یک چالش محسوب می‌شود.

او می‌افزاید، مکاتب بالاتر از صنوف ششم دخترانه با هر شرایطی که امارت اسلامی می‌خواهد باید بازگشایی شود.

وصال، افزود: «در زمان شیوع ویروس کرونا نیز مکاتب دو سال مسدود ماندند، یک روز بسته ماندن مکاتب ما را سال‌ها به عقب می‌برد، بسته ماندن مکاتب هم‌چنان تاثیرات منفی بر پیشرفت کشور و نظام تعلیمی خواهد گذاشت.»

با این‌حال مقصود حسن‌زاده، کارشناس روابط بین‌الملل با اشاره به واکنش‌های جهانی در قبال بسته ماندن مکاتب دخترانه می‌گوید که بسته ماندن مکاتب تعامل امارت اسلامی را با جهان به مشکل روبرو ساخته است.

او می‌افزاید، در قسمت مکاتب دخترانه پیش از این نیز مشکل خاص وجود نداشت و امارت اسلامی باید مکاتب دخترانه را دوباره بازگشایی کنند.

حسن‌زاده علاوه کرد: «در قسمت بازگشایی مکاتب دخترانه هیچ مشکلی وجود نداشت. صنوف درسی، اوقات درسی و راه‌های آنان جدا بود، حتا برای دختران استادان زن تدریس می‌کرد.»

این در حالی‌است که قرار بود امسال حدود ۹.۵ میلیون شاگرد به‌شمول دختران به هدف فراگیری علم و دانش به مکاتب بروند؛ اما به‌تاریخ سوم حمل برای دختران بالاتر از صنف ششم اجازه داخل شدن به مکاتب داده نشد و برای آنان گفته شد که تا امر ثانی منتظر بمانند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA