ads

شهروندان از بالارفتن نرخ مواد خوراکی در بازارهای کابل شاکی اند

شهروندان در آستانه فرارسیدن ماه مبارک رمضان از افزایش قیمت مواد خوراکی در بازارهای کابل شکایت داشته و خواهان کنترل قیمت‌ها می‌باشند.

صمدعلی نوازش
11 حمل 1401
شهروندان از بالارفتن نرخ مواد خوراکی در بازارهای کابل شاکی اند

با نزدیک شدن ماه مبارک رمضان مردم پیشاپیش در تکاپوی تامین مخارج این ماه بر آمده اند؛ اما از هم اکنون آنان با بلند بودن بهای مواد خوراکی روبرو شده‌اند.

عادله یکی از شهروندان کابل به کلید می‌گوید:« فعلا آرد برنج، روغن و دیگر مواد خوراکی خیلی بلند شده و مردم توان خرید ندارند.»

روح الله انوش یکی دیگر از شهروندان کابل نیز می‌گوید با ابراز اینکه فقط امسال نه؛ بلکه در سال‌های گذشته هم با آمدن ماه رمضان، نرخ مواد خوراکی بلند می‌رفت، افزود:« این به یک سنت برای فروشنده‌گان تبدیل شده است و روی بازار هیچ‌کسی کنترل ندارد.»

آگاهان نیز گران فروشی تاجران و فروشنده‌گان را در ماه رمضان تائید کرده و عوامل قیمت فروشی در این ماه را در نبود نرخنامه واقع‌بینانه، احتکار تاجران و سودجویی نا انصافانه فروشنده‌گان عنوان می‌کنند.

سید محسن موسوی یکی از کارشناسان به کلید می‌گوید آ

:«نرخنامه واقع‌بینانه وجود ندارد، کنترل که باید باشد نیست، بی انصافی فروشنده‌گان و یک مقدار هم احتکار از عوامل گران فروشی به حساب می‌آیند.»

با این‌حال مسئولان شاروالی کابل در رابطه به بالا رفتن قیمت مواد اولیه در ماه رمضان می‌گویند که این اداره مصمم است که در ماه مبارک رمضان به‌گونه جدی نرخنامه تعیین شده را عملی کند. 

نعمت الله بارکزی سخنگوی شاروالی کابل به کلید می‌گوید، این اداره اجازه نمی‌دهد که فروشنده‌گان به خاطر سودجویی بیشتر از مجبوریت مردم استفاده سوء کنند.

بارکزی افزود:«درکل امسال در ماه رمضان شرایط بی‌نهایت بهتر خواهد بود و شاروالی کابل نرخنامه خود را که از یک ماه به این سو در بازار نشر کرده، به گونه جدی تطبیق می‌کند و در این زمینه ما شماره‌های تماس را اختصاص داده ایم تا شهروندان در صورت تخطی به آن شماره ها تماس بگیرند.»

بازار افغانستان به دلیل وابستگی بیش از حد به وارادات، همواره دچار بی‌ثباتی در قیمت‌ها بوده و آگاهان تاکید دارند که برای جلوگیری از تورم بهتر است از تولیدات داخلی حمایت صورت گیرد تا موازنه عرضه و تقاضا در بازار حفظ گردد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA