ads

معلمین مکاتب از عدم پرداخت معاشات مکمل شان شاکی اند

برخی از استادان مکاتب می‌گویند که طی دو ماه گذشته ماهانه فقط صد دالر امریکایی از سوی یونیسف برای‌شان پرداخت شده و معاشات باقی مانده خود را دریافت نکرده‌اند.

منصور یوسف‌زی
8 حمل 1401
معلمین مکاتب از عدم پرداخت معاشات مکمل شان شاکی اند

پس از آن‌که يونیسف اعلام کرد که هر ماه صد دالر امريکایی از سوی این اداره به معلمین مکاتب در افغانستان پرداخت خواهد شد، اکنون شماری از استادان مکاتب می‌گویند که از سوی یونیسف برای شان دو ماه پول پرداخت شده و متباقی معاشات خود را دریافت نکرده‌اند.

گل‌احمد یکی از استادان در کابل به رادیو کلید می‌گوید، معاش او ۱۱هزار و ۵۰۰ افغانی بود؛ اما حال از سوی یونیسف برایش فقط صد دالر پرداخت شده و متباقی معاش او از سوی حکومت پرداخت نشده‌است.

او می‌افزاید:«دو ماه پی هم از سوی یونیسف کمک صد دالری برای ما شد، ولی معاش من که ۱۱۵۰۰ افغانی بود، تا حال پرداخت نشده‌است و نمی‌دانیم که سرنوشت آن چه می‌شود.»

از سوی هم نورالله احمدی، یکی دیگر از استادانی که او نیز با چنین مشکلی روبرو است، به کلید گفت:«دو معاش برای ما صد دالری پرداخت و اجرا شده‌است، اما معاش باقی مانده ما که اضافه‌تر از صد دالر می‌شود، اجرا نشده‌است.»

اما در برخی ولایات دیگر، استادان مکاتب می‌گویند که معاشات ماه حوت شان به گونه‌ی کامل از سوی امارت اسلامی پرداخت شده‌است.

هجرت‌الله ناصری، یکی از استادان ولایت لغمان به رادیو کلید می‌گوید، تا هنوز از سوی يونیسف معاش دریافت نکرده‌است.

این معلم مکتب هم‌چنان افزود:«معاش ماه حوت ما به گونه‌ی کامل از سوی مقام‌های امارت اسلامی پرداخت شد، وعده صد دالری که از سوی یونیسف داده شده بود تا حال برای نرسیده‌است و در این خصوص مشکلات میان مسوولین و اداره یونیسف وجود دارد، اما گفته می‌شود که معاشات همه استادان که اضافه‌تر از ده‌ هزار افغانی هم باشد، فقط صد دالر برای آن پرداخت خواهد شد.»

با این حال احمد ولی حقمل، سخنگوی وزارت مالیه می‌گوید که از سوی آنان در پرداخت معاشات هیچ اداره مشکل وجود ندارد و به‌‍شمول وزارت معارف هر اداره که استحقاق خود را با آنان شریک ساخته باشد، برایش معاش پرداخت شده‌است.

سخنگوی وزارت مالیه علاوه کرد:«برای ما که از سوی وزارت معارف یا هر اداره دیگر استحقاق می‌آید، معاشات شان را پرداخت می‌کنیم، حال استحقاق معاشات استادانی که از سوی یونیسف نیز معاش دریافت می‌کنند، برای ما آورده می‌شود یا خیر؟ مربوط وزارت معارف می‌شود.»

با این همه مسئولان وزارت معارف اما می‌گویند، بر اساس تفاهم این وزارت با یونیسف صد دالری که از سوی این اداره برای استادان پرداخت می‌شود، شامل معاشات بوده و باقی معاشات شان از سوی امارت اسلامی پرداخته می‌شود.

عزیز احمد ریان، رییس نشرات و سخنگوی وزارت معارف به رادیو کلید می‌گوید، استادانی که معاشات شان کمتر از صد دالر باشد، پول اضافی برای آنان بخشش حساب خواهد شد.

او افزود:«معاش استادانی که هشتاد دالر باشد، صد دالر برای شان از سوی یونیسف پرداخت می‌شود، و متباقی پول‌ برای شان بخشش می‌شود، اما اگر معاش برخی استادان ۱۲۰ دالر باشد، صد دالر از سوی یونیسف و ۲۰ دالر از سوی امارت اسلامی پرداخت می‌شود.»

گفتنی است، پس از آن که جامعه جهانی بخشی از کمک‌های خود را به افغانستان متوقف کرد، یونیسف یا صندوق حمایت از کودکان ملل متحد اعلام کرد که به صورت مستقیم به استادان افغان معاش پرداخت می‌کند.

یونیسف این اقدام را بهترین راه برای حمایت از تحصیل و آموزش دختران در افغانستان و ادامه حمایت از مکاتب و معلمان عنوان کرده بود.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA