ads

ادامه واکنش‌ها به تعطیلی مکاتب دخترانه؛ وزاری خارجه 20 کشور خواستار بازگشایی مکاتب دوره لیسه دخترانه شدند

اعضای شورای امنیت سازمان ملل، وزرای امور خارجه زن در 20 کشور جهان، یوناما و اتحادیه اروپا واکنش شان را بار دیگر در زمینه مسدود ماندن مکاتب دختران بالاتر از صنف ششم در افغانستان ابراز کردند.

راحله یوسفی
8 حمل 1401
ادامه واکنش‌ها به تعطیلی مکاتب دخترانه؛ وزاری خارجه 20 کشور خواستار بازگشایی مکاتب دوره لیسه دخترانه شدند

در پی واکنش‌ها بر مسدود ماندن مکاتب دختران بالاتر از صنف ششم روز دوشنبه ( 8حمل) اعضای شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه‌ای از مقامات حکومت افغانستان خواسته‌اند که به حق دسترسی دختران به آموزش احترام بگذارند و به تعهدات خود در زمینه بازگشایی مکاتب به‌روی دختران عمل کنند.

از سویی‌هم  وزرای امور خارجه زن در 20 کشور جهان نیز با ابراز نگرانی در زمینه مسدود ماندن مکاتب دختران بالاتر از صنف ششم از امارت اسلامی خواسته‌اند که بر تصمیم خود در این زمینه تجدید نظر کنند.

وزیران امور خارجه 20 کشور به‌شمول استرالیا، بلجیم، کانادا، آلمان، اندونزیا، نیوزیلاند، ناروی، سویدن و بریتانیا، امروز با نشر یک اعلامیه مشترک، تاکید کردند که میزان کمک‌های کشور شان به افغانستان، وابسته به دستآوردهای امارت اسلامی است.

معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) نیز بار دیگر خواستار بازگشایی دروازه های مکاتب به روی دختران صنف هفتم تا دوازدهم شده است.

آرنوت پاولز، شارژدافیر اتحادیه اروپا در افغانستان به کلید می‌گوید که تعطیلی مکاتب دختران بالاتر از صنف ششم برای اعضای این اتحادیه و سایر سازمان‌های جهانی یک مساله ناامید کننده بود.

او علاوه کرد: « اینجا موضوع ایدیولوژی مطرح نیست، در واقع موضوع این است که یک مملکت می‌خواهد کجا برود. اگر نیم جمعیت کشور بی‌سواد باشند، همانند آن است که بگویی من در یک مسابقه دوش شرکت می‌کنم؛ اما یک پایم را به پشتم می بندم و با یک پا مسابقه می دهم. ما امیدواریم که رهبران کشور خوب فکر کنند و زودتر تصمیم بگیرند تا به دختران اجازه رفتن به مکاتب داده شود.»

در همین‌حال عابده مجیدی، استاد پوهنتون می‌گوید که زنان از لحاظ شرعی و قانونی حق آموزش مساوی با مردان را در جامعه اسلامی دارند.

وی افزود:« اسلام برای زنان حق آموزش داده و آموختن را برای مردان و زنان مسلمان فرض گردانیده است و نیاز است حکومت‌های اسلامی برای آموزش دختران سهولت ایجاد کند نه ممانعت»

رئیسه، یک تن از استادان مکتب نیز از امارت اسلامی می‌خواهد که به‌زودترین فرصت مکاتب را به‌گونه کامل بازگشایی کنند تا دوره‌ی تعلیمی دختران بیشتر از این عقب‌گرد نداشته‌باشد.

وی خاطر نشان ساخت:« جامعه به داکتر، معلم و سایر کدرهای مسلکی و علمی نیاز دارد. پس نیاز است تا زنان تحصیل کنند تا کدرهای زن نیز داشته باشیم تا جامعه پیشرفته داشته باشیم.»

با این‌حال، عزیز احمد ریان، سخنگوی وزارت معارف به کلید می‌گوید که در رابطه به بازگشایی مکاتب دختران بالاتر از صنف ششم رهبری حکومت تصمیم خواهند گرفت.

این درحالی‌ست که از دو روز به این‌سو در شبکه‌های اجتماعی خبر تعطیلی پوهنتون‌ها در ماه رمضان نیز دست‌ به‌دست می‌شود که سبب نگرانی برخی از محصلان شده‌است.

فایزه محمدی، محصل سال سوم هنرهای زیبای پوهنتون کابل به کلید می‌گوید که خبرهای تعطیلی پوهنتون‌ها او را نگران ساخته‌است.

وی می‌افزاید:«از چندی به این سو خبرهای مسدود شدن دروازه پوهنتون‌ها به روی دختران ما را نگران ساخته‌است. شخصا نگران هستم که آیا این واقعیت است یا خیر؟»

 رویدا مجید، محصل پوهنتون تعلیم و تربیه می‌گوید که در شبکه‌های اجتماعی چنین خبرها را خوانده‌است؛ اما تا کنون از سوی مقامات و مسئولان اعلامیه قطعی صادر نشده‌است.

با این حال، خالق‌داد احمدتقی، سخنگوی وزارت تحصیلات عالی می‌گوید که خبرهای مبنی بر تعطیلی پوهنتون‌ها شایعات است و محصلان در ماه رمضان نیز به دروس شان ادامه خواهند داد.

سخنگوی وزارت تحصیلات عالی افزود:« تمام محصلان دختر و پسر طبق معمول به دروس شان ادامه می‌دهند و در ماه رمضان نیز روند آموزش شان متوقف نمی‌شود.»

گفتنی‌ است که دروس پوهنتون‌ها پس از چندین ماه تعطیلات به ‌تاریخ 13 دلو  در ولایت‌های سردسیر و 7 حوت در ولایت‌های گرمسیر با عملی‌ شدن طرح جدا سازی صنوف دختران و پسران آغاز شد.

 

 

 

 

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA