ads

احتمال توقف فعالیت سازمان غذایی جهان و نگرانی از افزایش بحران بشری در افغانستان

سازمان غذایی جهان اعلام کرده‌است که به‌دلیل کمبود بودجه فعالیت‌های خود در افغانستان را متوقف خواهد کرد.

منصور یوسف‌زی
7 حمل 1401
احتمال توقف فعالیت سازمان غذایی جهان و نگرانی از افزایش بحران بشری در افغانستان

هر چند سازمان غذایی جهان می‌گوید که حدود ۲۳ ميلیون نفر در افغانستان نیازمند کمک‌های غذایی اند، اما با آن‌هم این سازمان اعلام کرده‌است که به دلیل کمبود بودجه فعالیت‌های خود در افغانستان را متوقف خواهد کرد.

این سازمان در تویتی گفته است که همه‌‍روزه در شرایط دشوار در سراسر کشور برای مردم افغانستان مواد غذایی می‌رساند؛ اما اکنون کمبود بودجه فعالیت‌های این سازمان را تهدید می‌کند.

امارت اسلامی با اشاره به توقف فعالیت‌های سازمان غذایی جهان می‌گوید که آنان با تمام موسسات و سازمان‌های امداد رسان روابط خوب داشته و هیچ مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

بلال کریمی معاون سخنگوی امارت اسلامی به رادیو کلید می‌گوید، اگر در کوتاه مدت، برخی مشکلات در بعضی موارد به وجود آید، امیدواری نیز وجود دارد که این مشکلات حل شده و وضعیت دوباره عادی شود.

او هم‌چنان افزود: «روابط امارت اسلامی با تمام نهادها، موسسات و سازمان‌های خیریه و امداد رسان خوب و حسنه است و هیچ مشکلی در این قسمت نیست، اگر در برخی موارد بعضی مشکلات به گونه‌ی موقتی و کوتاه مدت به وجود می‌آید، امیدواری ما این است که زود حل شده و وضعیت دوباره نورمال شود.»

از سوی هم سکینه ابراهیم‌خیل، کارمند سازمان غذایی جهان در کابل، به رادیو کلید می‌گوید که فعالیت این سازمان در کابل به گونه کامل متوقف شده و در ولایات نیز در حال متوقف شدن است.

به گفته ابراهیم‌خیل، دفتر سازمان غذایی جهان تاکنون انتقال داده نشده و برای آنان نیز گفته شده‌است تا اطلاع بعدی این سازمان، منتظر بمانند.

وی علاوه کرد: « در ولایت‌های دیگر نیز فعالیت این سازمان به گونه مرحله‌وار در حال متوقف شدن است، ما نیز وظایف خود را از دست دادیم برای ما گفته شده که منتظر جواب آنان باشیم.»

با این حال امید اوریاخیل، کارشناس اقتصادی به رادیو کلید می‌گوید، با توجه به شرایط اقتصادی کنونی افغانستان، توقف فعالیت‌های سازمان غذایی جهان، جفای بزرگ در حق افغان‌هاست.

به گفته‌ اوریاخیل، حال برای جلوگیری از بحران بشری در کشور نیاز است تا امارت اسلامی برنامه‌های اقتصادی را روی دست‌گرفته و بیشتر روی تولیدات داخلی و استخراج معادن تمرکز کند.

اوریاخیل افزود: «حال نیاز است تا امارت اسلامی روابط خود را با روسیه، چین، ایران و کشورهای دیگر مستحکم کند. چون روسیه و چین وعده همکاری را داده‌است و حال باید از این فرصت به میان آمده به خاطر جلوگیری از بحران بشری در کشور استفاده شود.»

بشیر هاتف، کارشناس مسایل سیاسی اما می‌گوید که تنش‌های اوکراین باعث شده تا توجه موسسات و سازمان‌های کمک‌‌رسان به افغانستان کاهش یابد.

او می‌افزاید، افغانستان با بحران بشری مواجه است و با این اقدام سازمان غذایی جهان، بحران بشری و مهاجرت‌ها در کشور به اوج خواهد رسید.

او هم‌چنان خاطر نشان ساخت: «راه‌حل این است که وزارت امور خارجه بیشتر روی این مسله تمرکز کند که چگونه دنیا را قناعت دهد که توقف فعالیت‌های بشری باعث ایجاد بحران بشری در کشور شده که بعد دنیا هم موفق به مهار این وضعیت نخواهد بود.»

این در حالی‌است که سازمان غذایی جهان پیش از این گفته بود که در سال ۲۰۲۱ میلادی به حدود ۱۵ میلیون نفر در افغانستان کمک‌های بشری توزیع کرده و قرار است در سال ۲۰۲۲ میلادی برای حدود ۲۳ میلیون نفر در سراسر کشور کمک‌های بشری توزیع کند؛ اما اکنون این سازمان از توقف احتمالی فعالیت خود خبر داده‌است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA