ads

استقبال و انتقادها از چگونگی تلاشی خانه‌ها در کابل

برخی شهروندان کشور، از راه‌اندازی عملیات‌های تصفیوی و تلاشی خانه‌ها در کابل و ولایت‌های همجوار آن استقبال نموده، می‌گویند که این‌گونه عملیات‌ها در زمینه تامین امنیت، مؤثر خواهد بود.

نویسنده: منصور یوسف‌زی
9 حوت 1400
استقبال و انتقادها از چگونگی تلاشی خانه‌ها در کابل

با این حال، باشنده‌گان برخی مناطق شهر کابل می‌گویند که هنگام تلاشی خانه‌های شان از سوی نیروهای امارت اسلامی، پولیس زن حضور نداشته است.
خالده، باشنده خیرخانه شهر کابل، از برخورد نیروهای امنیتی در جریان تلاشی، ابراز خرسندی می‌کند. وی، در صحبت با رادیو کلید گفت که هنگام تلاشی منزل شان از سوی نیروهای امارت اسلامی، پولیس زن نیز حضور داشت.
اما لیلما صاحبی که وی نیز در خیرخانه زنده‌گی می‌کند، به کلید گفت که در جریان تلاشی منزل شان، پولیس زن حضور نداشت.
صاحبی نیز از برخورد نیروهای امنیتی در جریان عملیات تصفیوی ابراز خرسندی می‌کند، اما تاکید می‌کند که در این‌گونه عملیات‌ها باید پولیس زن نیز حضور داشته باشد تا زنان و اطفال دچار رعب و وحشت نشوند.
از سویی هم، رضوان، باشنده احمدشاه بابا مینه شهر کابل، راه‌اندازی عملیات تصفیوی و تلاشی خانه‌ها از سوی نیروهای امارت اسلامی را در زمینه جلوگیری از جرایم جنایی، مفید می‌خواند.
وی، از مردم خواست که نگران تلاشی خانه‌های شان از سوی نیروهای امنیتی نباشند.
رضوان، در صحبت با رادیو کلید گفت که در زمان تلاشی خانه شان از سوی نیروهای امارت اسلامی، ملا امام و وکیل گذر نیز در محل حضور داشتند.
با این همه، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی و معین وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌گوید، عملیات تصفیوی در کابل و ولایت‌های همجوار آن، به هدف تامین امنیت مردم و دست‌‌گیری آدم‌ربایان، دزدان و مجرمان، راه‌اندازی شده ‌است.
مجاهد، به مردم اطمینان داد که عملیات تصفیوی، با احتیاط به پیش می‌رود و نیروهای امنیتی زن نیز در آن شرکت کرده‌اند.
با این حال، شماری از کارشناسان حقوقی، تلاشی خانه‌ها و مناطق مشکوک از سوی نیروهای امنیتی را حق مشروع هر حکومت می‌دانند.
نصرت‌الله حق‌پال، کارشناس مسایل حقوقی به کلید گفت، زمانی‌که بحث از تلاشی عمومی مطرح می‌شود، باید شرایط قانونی به‌گونه جدی مراعات و به مسایل فرهنگی مردم نیز توجه شود.
وی، حضور پولیس زن در این‌گونه عملیات‌ها را مهم خوانده، تاکید کرد که راه‌اندازی عملیات‌های تصفیوی و تلاشی خانه‌ها بدون حضور پولیس زن، هیچ توجیه قانونی ندارد.
از سویی هم عبدالواحد طاقت، آگاه امور نظامی، می‌گوید که در حال حاضر، شرایط برای راه‌اندازی عملیات‌های تصفیوی و تلاشی‌ خانه‌ها، مساعد نیست.
اما به گفته وی، نیروهای امارت اسلامی، این عملیات‌ها را بر اساس معلومات اوپراتیفی، به‌پیش می‌برند و خانه‌های مشکوک را به‌گونه دقیق و خانه‌های دیگر را سطحی، بررسی می‌کنند.
بر اساس معلومات مسوولان امارت اسلامی، از آغاز عملیات‌های تصفیوی و تلاشی خانه‌ها در کابل و ولایت‌های همجوار آن، تاکنون ۱۳۳ میل سلاح کلاشینکوف، ۹ میل کرینکوف، ۵ میل کلاکوف، ۱۳ میل M16، ۳ ميل M4، ۱۸۱ میل تفنگ‌چه، ۴۴ میل راکت، ۸۵ مرمی راکت، ۱۳ تُن باروت، ۱۳ کمره درون، ۴ عراده رنجر و ۴۴ عراده موتر دیگر دولتی به‌دست ‌آمده است.
از سویی هم در جریان این عملیات‌ها، شش فرد وابسته به گروه داعش، 9 آدم‌ربا و 53 دزد حرفه‌ای دستگیر و دو تن از چنگ آدم‌ربایان، نجات داده شده‌اند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA