ads

هنوز فعالیت بانک‌ها در افغانستان به حالت عادی برنگشته است

بانک مرکزی افغانستان، حدود ده روز پیش اعلام کرد که ماشین‌های خودپرداز بانکی (ای.تی.ام) در سراسر کشور فعال می‌شوند، اما تاکنون دیده می‌شود که در بیشتر نماینده‌گی‌های بانک‌ها این ماشین‌ها غیر فعال است.

راحله یوسفی
5 دلو 1400
هنوز فعالیت بانک‌ها در افغانستان به حالت عادی برنگشته است

سحر، یک تن از باشنده‌گان کابل می‌گوید که همه روزه برای برداشت پول از ماشین‌های خودپرداز بانکی، به چندین نماینده‌گی یکی از بانک‌های خصوص مراجعه می‌کنده، اما این ماشین‌ها غیر فعال است.

همزمان با این، وی از عادی نشدن روند ارائه خدمات بانکی در کشور نیز شکایت نموده، می‌افزاید که مردم برای برداشت مبلغ محدود پول از حساب بانکی شان، ساعت‌ها در صف‌های طولانی انتظار می‌کشند.

در همین حال مسوولان اتحادیه بانک‌های افغانستان دلیل اساسی غیرفعال بودن برخی از ماشین‌های «ای تی ام» را مشکلات تخنیکی عنوان کرده، می‌گویند که فعال‌سازی تمام این ماشین‌ها زمان‌گیر است.

نجیب‌الله امیری، رییس اجرایی این اتحادیه می‌گوید که در حال حاضر تعداد اندکی از ماشین‌های «ای تی ام» بانک‌های خصوصی و دولتی فعال است و تلاش‌ها برای فعال‌سازی سایر ماشین‌ها نیز جریان دارد.

از سویی هم امیری، دلیل اساسی عادی نشدن فعالیت‌ بانک‌ها در کشور را کمبود پول نقد در این بانک‌ها می‌خواند که به گفته وی در پی منجمد شدن ذخایر ارزی بانک مرکزی با آن مواجه شده‌اند.

بااین حال صابر مهمند، سخنگوی بانک مرکزی افغانستان می‌گوید، تا کنون 36 ماشین خودپرداز بانکی دولتی و خصوصی در مرکز و ولایت‌ها فعال گردیده و روند فعال‌سازی تمام ماشین‌ها به‌گونه تدریجی جریان دارد.

همانند گذشته، مهمند یک بار دیگر تاکید می‌کند که تلاش‌ها برای عادی‌سازی روند ارائه خدمات بانکی در کشور، جریان دارد.

گفتنی‌ است که پس از تحولات سیاسی در ماه اگست سال 2021 میلادی، فعالیت بانک‌ها در افغانستان مختل گردید و روند پرداخت پول از طریق ماشین‌های خودپرداز بانکی نیز متوقف شد.

هرچند مقام‌های امارت اسلامی بارها گفته‌اند که فعالیت بانک‌ها به‌زودی به حالت عادی بر می‌گردند، اما تا کنون این تعهد عملی نشده‌است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA