ads

 تمنا زریاب و پروانه ابراهیم خیل کجا هستند؟

نزدیک به یک هفته از ادعای بازداشت تمنا زریاب پریانی و پروانه ابراهیم‌خیل؛ دو دختر معترض در کابل می‌گذرد، اماتاکنون از سرنوشت آنان خبر دقیق در دست نیست.

جمشید مجددی
5 دلو 1400
 تمنا زریاب و پروانه ابراهیم خیل کجا هستند؟

هدا خموش، نماینده دختران معترض و محبوبه سراج، فعال حقوق زن در نشست با مقام‌های امارت اسلامی در ناروی، ادعا کرده‌اند که این دختران از سوی نیروهای امارت اسلامی بازداشت شده‌اند.

با این حال، امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه بازداشت دختران معترض توسط نیروهای امارت اسلامی را تائید نمی‌کند، اما می‌گوید که تلاش‌ها برای روشن شدن سرنوشت آنان، جریان دارد.

در همین حال زهرا محمدی، فعال حقوق زن و عضو گروپ اتحاد و همبستگی زنان افغانستان ادعا می‌کند که بازداشت دو دختر معترض از سوی امارت اسلامی، بیان‌گر نقض آزادی بیان است و آنان باید هرچه زودتر آزاد شوند.

وی تاکید می‌کند که زنان افغان، در هر شرایطی به دادخواهی شان ادامه خواهند داد.

با این همه، معاون سخنگوی امارت اسلامی می‌گوید که تا کنون در مورد تمنا پریانی و پروانه ابراهیم‌خیل، خبری در دست نیست و بررسی‌ها در این مورد جریان دارد.

انعام‌الله سمنگانی، به کلید می‌گوید که اگر این دو دختر معترض در افغانستان ناپدید شده باشند، باید موضوع شان روشن شود.

حدود شش روز پیش، تمنا زریاب پریانی، یک تن از زنان معترض با نشر یک ویدیو در صفحه فسبوکش ادعا کرد که نیروهای امارت اسلامی برای بازداشت وی به خانه‌اش آمده‌اند.

از سویی هم، مدافعان حقوق زن در افغانستان ادعا کرده‌اند که در کنار پریانی، چندین تن دیگر از زنان معترض نیز توسط نیروهای امارت اسلامی بازداشت شده‌اند.

اما مقامات امارت اسلامی همواره ادعای بازداشت این زنان را رد کرده و گفته‌اند که این زنان به‌هدف تهیه دوسیه برای رفتن به خارج از کشور، ادعای دروغین کرده‌اند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA