ads

واکنش‌ها به قتل دو باشنده هرات از اثر تیراندازی نیروهای امارت اسلامی

در پی قتل دو باشنده هرات از اثر تیراندازی اشتباهی نیروهای امارت اسلامی و تکرار قضایای اینچنینی درین ولایت، شهروندان هرات از برخورد غیرحرفه‌ی و غیرمسلکی نیروهای امارت اسلامی در چک پاینت‌ها شکایت دارند.

سیدعارف قتالی
30 جدی 1400
واکنش‌ها به قتل دو باشنده هرات از اثر تیراندازی نیروهای امارت اسلامی

دوشنبه شب(27 جدی) نیروهای امارت اسلامی در منطقه جبرئیل شهر هرات به سوی یک موتر نوع سراچه تیراندازی کردند که در اثر آن راننده موتر و یک باشنده آن منطقه کشته شدند.

 سخنان ضد ونقیض در مورد این رویداد گفته شده، اما مسئولان امنیتی در هرات می‌گویند که راننده موتر یک سارق بوده که پس از حمله ور شدن به سوی چک پاینت نیروهای امارت اسلامی، مورد تیراندازی قرار گرفته است.

درین  رویداد به علاوه راننده، یک باشنده منطقه جبرئیل که دواخانه داشته نیز جان باخته است.

این رویداد اولین قضیه اینچنینی‌ نیست، بلکه پیش ازین در (پنجم قوس) یک داکتر پس از آنکه متوجه ایست نیروهای امارت اسلامی نشده بود، هدف تیراندازی قرار گرفته وجان داد.

تکرار این قضایا و عملکرد غیرحرفه و غیرمسلکی نیروهای امارت اسلامی در هرات موجی از انتقادهای شهروندان را برانگیخته است.

شهروندان هرات می‌گویند که این نیروها در چک پاینت‌ها در سطح شهر مسلکی نیستند وغیرحرفه‌یی بودن آنان سبب تکرار قضایای اینچنینی می‌شود.

درهمین حال محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان با نشر بیانیه در صفحه فیسبوک خود نسبت به رویداد جبرئیل هرات واکنش نشان داده است.

محمد محقق گفته که درین رویداد دو نفر یکی با نام رجب جلالی که به گفته او یک داکتر است و فرد دیگر با نام عبدالغفار که افسر سابق پولیس بوده، جان باخته‌اند.

رهبر حزب وحدت اسلامی این رویداد را کشتار انتقام جویانه خوانده و گفته که با وجود اعلام عفو عمومی این کشتار ادامه دارد.

اما ظاهرا مسئولان امنیتی هم حرفی جزء این ندارند که بگویند تیراندازی اشتباهی بوده که منجر به کشته شدن یک باشنده این ولایت شده است.

عبدالعلی متقی رئیس دفتر کمیسیون نظامی امارت اسلامی در هرات می‌گوید،‌ تیراندازی به خاطری صورت گرفته است که راننده موتر دزد بوده و تلاش کرده با موترش نیروهای امارت اسلامی را در چک پاینت امنیتی از بین ببرد.

اما فعالین مدنی در هرات می‌گویند که اینگونه استدلایل، برای چنین عملکرد غیرحرفه‌یی نیروهای امارت اسلامی، قابل قبول نیست.

سیدعبدالله نایاب از فعالین مدنی در هرات می‌گوید که نیروهای امارت اسلامی باید در چک پاینت‌ها نهایت دقت شان را به خرج دهند تا چنین خطاهای بزرگ از آنان سر نزند.

این فعال مدنی می‌گوید که تکرار این قضایا آرامش روحی وروانی را از شهروندان خواهد گرفت.

آگاهان می‌گویندکه باید آموزش لازم و مسلکی درتامین امنیت در سطح شهر، برای نیروهای امارت اسلامی داده شود و در کنار آن این نیروها دارای یونیفورم مشخص باشند تا شهروندان با دیدن یونیفورم آنان احساس آرامش کنند.

نگرانی‌ها درحالی درین زمینه مطرح می‌شوند که کابینۀ امارت اسلامی طرح یونیفورم برای نیروهای پولیس وزارت امور داخله را نیز تصویب کرده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA