ads

نارضایتی خبرنگاران از نهادهای مدافع حقوق خبرنگاری

نتایج تحقیق نهاد رسانه‌یی افغانستان نشان می‌دهد که پس از تحولات اخیر سیاسی در کشور، 79 درصد کارمندان رسانه‌یی بی‌کار شده‌اند.

راحله یوسفی
20 جدی 1400
نارضایتی خبرنگاران از نهادهای مدافع حقوق خبرنگاری

این نهاد روز دوشنبه ( 20 جدی) نتایج تحقیقی را در زمینه وضعیت اقتصادی، شغلی و بررسی میزان رضایت خبرنگاران از کارکردهای بیست ساله نهادهای حمایت‌کننده خبرنگاران اعلام کرد.

سید دل آقا قاسمی، رئیس اجرایی نهاد رسانه‌یی افغانستان گفت، از میان 462 کارمند رسانه‌یی که در نظرسنجی این نهاد اشتراک کرده بودند 67.32 درصد خبرنگاران در وضعیت اقتصادی بحرانی، 26.83 درصد ضعیف، 4.98 درصد متوسط و تنها 0.87 درصد آنان در وضعیت اقتصادی خوب قرار دارند.

به‌گفته وی این‌درحالی‌است که قبل از حاکمیت امارت اسلامی در کشور 56.28 درصد خبرنگران در وضعیت متوسط اقتصادی و 3.3 درصد در وضعیت بحرانی اقتصادی قرار داشتند.

از سویی هم رئیس اجرایی نهاد رسانه‌یی افغانستان می‌گوید، نزدیک به 70 درصد خبرنگاران سروی‌شده از عملکرد نهادهای حمایت‌کننده خبرنگاران در بیست سال گذشته رضایت ندارند.

در همین حال زهره نوا، یک تن از خبرنگاران در کابل می‌گوید که او پس از روی کار آمدن حکومت امارت اسلامی مدت سه ماه بیکار بوده و در این مدت با مشکلات جدی اقتصادی مواجه شده است.

از سویی هم حجت‌الله مجددی، ریئس اجرایی فدراسیون خبرنگاران تایید می‌کند که در دو دهه گذشته مسوولان نهادهای حامی خبرنگاران با استفاده از نام خبرنگاران پول‌های هنگفت را حیف‌ومیل کردند.

با این حال انعام‌الله سمنگانی، معاون سخنگوی امارت اسلامی به کلید می‌گوید که مسئولان حکومت جدید متعهد به حمایت از آزادی بیان و خبرنگاران هستند.

وی تاکید می‌کند که مسئولان امارت اسلامی، برنامه‌های جامع در زمینه خودکفایی اقتصادی رسانه‌های خصوصی را روی دست دارند.

این درحالی‌ست که اخیرا سازمان خبرنگاران بدون مرز اعلام کرد که فعالیت نزدیک به 40 درصد رسانه‌ها در افغانستان متوقف شده و بسیاری خبرنگاران به‌شمول زنان کار شان را از دست داده اند.

در گزارش این سازمان آمده است؛ خبرنگارانی که کار شان را از دست داده اند در وضعیت بد اقتصادی به سر می‌برند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA