ads

رییس اطلاعات و فرهنگ هرات: کسی در امور شخصی مردم مداخله نمی‌تواند

پس از وضع محدودیت‌ها بر فعالیت اصناف از سوی نهاد امر به معروف و نهی از منکر در هرات، رئیس اداره اطلاعات و فرهنگ این ولایت اما موضع متفاوتی دارد.

سیدعارف قتالی
13 جدی 1400
رییس اطلاعات و فرهنگ هرات: کسی در امور شخصی مردم مداخله نمی‌تواند

نعیم الحق حقانی رئیس اطلاعات و فرهنگ هرات می‌گوید که برای هیچ کسی اجازه داده نخواهد شد تا حریم خصوصی شهروندان را نقض کند و به امور شخصی آنان مداخله کند.

این صحبت رئیس اطلاعات وفرهنگ هرات در حالی بیان می‌شود که نهاد امر به معروف در هرات به سلمانی‌ها توصیه کرده است که از تراشیدن ریش و کوتاه کردن آن بیشتر از یک قبضه، خود داری کنند.

نهاد امر به معروف در هرات این روزها محدودیت جدی بر رفت وآمد خانم‌ها نیز وضع کرده و گفته که پس ازین خانم‌ها وآقایان نمی‌توانند یکجا در پارک‌ها و رستورانت‌ها گشت وگذار کنند.

این نهاد درعین حال به فروشنده‌گان لباس‌های زنانه هدایت داده که در دکان‌ها مانکن‌هایی را که دارای چهره باشند، سرش را از تن جدا کنند، زیرا از نظر آنان این مساله خلاف شریعت اسلامی است.

در کنار این همه محدودیت‌ها، این روزها برخی از نیروهای امنیتی مربوط به امارت اسلامی هم در ایست‌های بررسی، مبایل‌های شهروندان را که جزء حریم خصوصی آنان است، بررسی می‌کنند و این مساله باعث نگرانی شهروندان شده است.

برخی از شهروندان با انتقاد از این عمل‌کرد نیروهای امارت اسلامی در هرات، از مسئولان امارت اسلامی می‌خواهند که به نیروهای شان آموزش بدهند تا در امور شخصی و حریم خصوصی شهروندان مداخله نکنند.

نعیم الحق حقانی رئیس اطلاعات و فرهنگ هرات تایید می‌کند که مزاحمت‌ها در بازرسی‌های امنیتی به وی نیز گزارش شده، ولی او می‌گوید که جلوگیری از چنین مزاحمت‌ها را به نیروهای امنیتی گوشزد می‌کند.

حقانی اما مزاحمت در ایست‌های بررسی را ناشی از نابلدی نیروهای امنیتی می‌خواند و می‌گوید که پس ازین چنین مسائل اتفاق نخواهند افتاد.

در کنار این محدودیت‌ها رسانه‌های محلی در هرات نیز روزبه‌روز با محدودیت‌های تازه از آدرس‌های مختلف روبه‌رو می‌شوند. چنانچه روزی از آدرس نهاد امر به معروف و روزی هم از آدرس استخبارات هرات.

این مساله نگرانی شماری از خبرنگاران را برانگیخته و برخی از فعالین رسانه‌یی و خبرنگاران در هرات محدودیت‌های وضع شده از آدرس‌های مختلف را تداخل کاری ادارات و فشار بر فعالیت‌های خود عنوان کرده و تاکید دارند که یگانه نهاد هماهنگ کننده برای فعالیت نشرات رسانه‌ها، اداره اطلاعات و فرهنگ هرات است.

اما رئیس اطلاعات و فرهنگ هرات در پاسخ به این نگرانی فعالین رسانه‌یی می‌گوید که پس از این هر موردی از آدرس هر نهادی در ارتباط به نشرات رسانه‌ها، در هماهنگی با نهاد اطلاعات و فرهنگ به رسانه‌ها مطرح خواهد شد.

شهروندان وفعالین رسانه‌یی به این باورند که محدودیت‌های روز افزون براصناف، زنان، خبرنگاران و رسانه‌ها نگران کننده است و چنین رفتارها نشان می‌دهد که امارت اسلامی با ذهنیت قبلی دوره گذشته برگشته و می‌خواهد با همان دید و ذهنیت گذشته، بر مردم حکومت کند.

اما برداشت آگاهان این است که این بار مردم دستاوردهای دو دهه گذشته را نادیده نخواهند گرفت وامارت اسلامی باید از خود انعطاف پذیری نشان دهد و با مردم کنار بیاید.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA