ads

کمبود امکانات در شفاخانه حوزوی هرات سبب راجع شدن مریضان به بیرون از شفاخانه

شفاخانه حوزوی هرات که روزانه میزبان صدها مریض ومراجعه کننده از هرات و ولایت‌های حوزه‌‎ی غرب می باشد، اما در حال حاضر شدیدا با کمبود امکانات مواجه است.

سیدعارف قتالی
6 جدی 1400
کمبود امکانات در شفاخانه حوزوی هرات سبب راجع شدن مریضان به بیرون از شفاخانه

به گفته مسئولان، این شفاخانه علاوه بر‌ آنکه با کمبود ادویه مواجه است، از ۵ سال به این‌طرف هیچ تجهیزات لابراتواری طبی جدید، برای آن خریداری نشده است.

محمدعارف جلالی سرطبیب شفاخانه حوزوی هرات می‌گوید که بسیاری از امکانات لابراتواری طبی این شفاخانه طی سال‌های گذشته از کار افتاده‌اند و نیاز به ترمیم دارند. به گفته او این شفاخانه به برخی امکانات جدید لابراتواری نیز ضرورت دارد.

سرطبیب شفاخانه حوزوی هرات می‌افزاید که در حال حاضر معاینات محدودی در حد “سیرولوژی” و “بیوشیمی” در داخل این شفاخانه انجام می شوند، اما سایر معاینات که نیاز به تعیین هورمون‌ها و پتالوژی داشته باشد، انجامش در داخل شفاخانه ممکن نیست.

در حال حاضر شفاخانه حوزوی هرات با کمبود ادویه نیز مواجه است و این شفاخانه تنها می‌تواند ۱۵ تا ۲۰ درصد نیازمندی‌های ادویه مراجعین را تامین کند.

سرطبیب شفاخانه حوزوی هرات یادآور می‌شود که لیستی از نیازمندی‌های ادویه و کمبود تجهیزات لابراتواری به وزارت صحت و همچنان کمیته سلیب سرخ سپرده شده و در قسمت کمبود ادویه، سلیب سرخ وعده همکاری هم داده است.

از سوی دیگر شهروندان هرات شکایت دارند که برخی امکانات لابراتواری در شفاخانه موجود است، اما برخی داکتران شفاخانه حوزوی مریضان را برای انجام معاینات به بیرون از شفاخانه راجع می‌کنند.

شماری از شهروندان با انتقاد از نحوه رسیدگی داکتران به مریضان درین شفاخانه، می‌گویند که در شرایطی که شهروندان به لحاظ اقتصادی روزهای سختی را سپری می‌کنند، راجع کردن مریضان از شفاخانه دولتی به مراکز صحی خصوصی، بسیار مایه نگرانی است.

این شهروندان خواهان برخورد قانونی و جدی با داکترانی هستند که بی هیچ توجه به وضعیت اقتصادی مریضان وبا موجودیت لابراتوار در داخل شفاخانه، آنان را به بیرون راجع می‌کنند.

درعین حال معین مسلکی وزارت صحت عامه در سفری که چندی پیش به هرات داشت، با بررسی از شفاخانه حوزوی، نحوه رسیدگی به مریضان را دراین شفاخانه، غیرقابل تحمل خواند.

عبدالباری عمر، معین مسلکی وزارت صحت تایید کرد که بسیاری از داکتران در شفاخانه حوزوی هرات، با وجود لابراتوار در داخل شفاخانه، اما مریضان را به بیرون راجع می‌کنند.

درهمین حال مسئولان در شفاخانه حوزوی هرات نیز ساخت و ساز برخی از داکتران این شفاخانه را با لابراتوارهای بیرون، رد نمی‌کنند، اما آنان تاکید دارند که در بسیاری از موارد با این افراد برخورد صورت گرفته است.

سرطبیب شفاخانه حوزوی هرات می‌گوید که در چند مورد، چهار تا ۵ تن از داکترانی که مریضان را به بیرون از شفاخانه راجع کرده بودند، با برخورد قانونی مواجه و از وظیفه سبک دوش شدند.

عدم رسیدگی درست به مریضان در شفاخانه حوزوی هرات و راجع کردن آنان برای انجام معاینات طبی به بیرون از شفاخانه، با انتقادهای تند فعالین مدنی در هرات نیز روبرو شده است.

جلیل فیضیان، از فعالین مدنی در هرات به این باور است که مردم در حال حاضر در شرایط بد اقتصادی قرار دارند و چنین رویکرد داکتران نگران کننده است.

شفاخانه حوزوی هرات علاوه بر آنکه از سطح شهر و ولسوالی‌های ۱۹ گانه هرات مراجعین دارد، همه روزه پذیرای مریضان از ولایات همجوار نیز می‌باشد.

براساس آماری که مسئولان این شفاخانه ارایه می‌دهند، روزانه حدود۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ نفر به این شفاخانه مراجعه می‌کنند که به گفته مسئولان مراجعین زیادند و امکانات و پرسونل اندک، از این رو شکایت‌های مردم بالا می‌رود.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA