ads

نگرانی‌ها از انتقال یافتن اومیکرون به افغانستان

با افزایش آمار مبتلایان سویه جدید ویروس کرونا موسوم به اومیکرون در برخی از کشورهای منطقه و جهان، شماری از متخصصان صحی به این باورند که احتمال همه‌گیر شدن این ویروس در افغانستان نیز وجود دارد.

راحله یوسفی
5 جدی 1400
نگرانی‌ها از انتقال یافتن اومیکرون به افغانستان

داکتر بریالی فاروقی، متخصص بیماری‌های انتانی می‌گوید که اگر مردم توصیه‌های صحی را رعایت نکنند و مسئولان نیز اقدامات پیشگیرانه را روی دست نگیرند، نوع اومیکرون ویروس کرونا، به‌زودی در افغانستان همه‌گیری خواهد یافت.

به‌گفته وی، موارد مثبت این ویروس در کشورهای همسایه افغانستان به‌شمول ایران و پاکستان به‌ثبت رسیده و رفت‌وآمد افغان‌ها به این کشورها، امکان انتقال این ویروس را به داخل افغانستان، افزایش می‌دهد.

از سویی هم سهراب یک تن از باشنده‌گان شهر کابل، از بی‌توجهی مردم و مسئولان در زمینه جلوگیری از انتشار ویروس کرونا، انتقاد می‌کند.

وی می‌گوید که این زمان ویروس کرونا به‌کلی فراموش شده و از تجمات مردم جلوگیری نمی‌شود.

با این همه، مسئولان در شفاخانه افغان-جاپان از نبود کیت‌های آزمایشی نوع جدید ویروس کرونا خبر می‌دهند.

زلمی ریشتین، رئیس این شفاخانه به کلید می‌گوید که ممکن است واقعهء مثبت ابتلا به اومیکرون، در افغانستان وجود داشته باشد، اما به‌دلیل نبود کیت‌های آزمایشی موارد ابتلا به این نوع ویروس کرونا تاکنون به‌ثبت نرسیده است.

با این حال جاوید هژیر، سخنگوی وزارت صحت عامه می‌گوید که تاکنون مورد مثبت اومیکرون در افغانستان به ثبت نرسیده است، اما مسئولان این وزارت با تطبیق برنامه‌های پیش‌گیرانه‌ تلاش می‌کنند جلو انتشار این ویروس را بگیرند.

وی می‌افزاید که روند تطبیق واکسین کرونا نیز به‌گونه عادی در کشور جریان دارد.

به گفته هژیر، از زمان روی کار آمدن حکومت امارت اسلامی تاکنون 2 میلیون و 700 هزار تن واکسین شده‌اند.

سویه جدید ویروس کرونا(اومیکرون) در ماه نومبر سال جاری میلادی برای نخستین بار در افریقای جنوبی شناخته شد و پس از آن واقعات مثبت آن، در چندین کشور دیگر نیز به ثبت رسید.

در پی افزایش موارد ابتلا به اومیکرون، هزاران پرواز در کشورهای مختلف، لغو گردید.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA