ads

وضعیت رقت‌بار مردم و افزایش قیمت مواد خوراکی و سوختی در کابل

با آنکه افزایش  قیمت‌های مواد غذایی و سوختی در افغانستان شهروندان را به ستوه آورده است.  اما مسئولان و تاجران بلند رفتن ارزش دالر  و بالا رفتن قیمت مواد اولیه در بازرارهای جهانی را عامل این وضعیت عنوان می کنند.

راحله یوسفی
2 قوس 1400
وضعیت رقت‌بار مردم و افزایش قیمت مواد خوراکی و سوختی در کابل
صفحات اجتماعی

شماری از باشندگان کابل به کلید می‌گویند که علاوه بر فقر و بی‌کاری، از بالا رفتن قیمت‌های مواد خوراکی و سوختی، به ستوه آمده اند.

فریدون، باشنده شهر کابل به کلید گفت که قیمت مواد عذایی و سوختی بسیار بالا رفته است، در حدی که بسیاری مردم توان خرید مواد مورد نیاز شان را ندارند.

وی از مسئولان امور می‌خواهد که برای مردم زمینهء کاری را فراهم کرده و قیمت‌ مواد غذایی و سوختی را کنترول کنند.

از سوی هم فضل‌الرحمن، رئیس اتحادیه تاجران مواد خوراکی به کلید می‌گوید، از یکسو ارزش دالر در مقابل پول افغانی بلند رفته است و از سوی دیگر قیمت مواد عذایی و نفت در بازارهای جهانی افزایش یافته است، از این رو  قیمت‌ها در بازارهای افغانستان هم بالا رفته است.

به‌گفته وی، درحال حاضر یک بوری آرد 2هزار و 200 افغانی، یک قطی روغن 16 لیتره 2 هزار و 500 افغانی و یک بوری برنج 2 هزار و 100 افغانی در بازارهای افغانستان به‌فروش می‌رسد. همچنان یک کیلو گاز به 85 و یک لیتر تیل پترول هم به 78 افغانی رسیده است.

در حالیکه با افزایش فقر و بیکاری در کشور قیمت مواد خوراکی و سوخت هم بالا رفته است، شماری از سازمان‌های کمک‌کننده، سعی کرده اند تا کمک‌های بشردوستانه با مردم افغانستان، داشته باشند.

چنانچه نهاد خیریه “کمیته آلمان برای اطفال افغانستان”، روز سه‌شنبه ( 2 قوس ) یک مقدار کمک‌های بشری دوستانه را که شامل آرد، روغن، برنج و لوبیا می شوند، برای 500 خانواده توزیع کرد.

درعین حال عبدالمتین رحیم‌زی، رئیس مهاجرین ولایت کابل  می‌گوید که حکومت جدید از ارایه کمک‌های بشردوستانه کشورها و سازمان‌های خیریه، استقبال می‌کند و خواستار ادامه این کمک‌ها می‌باشد.

رحیم‌زی تاکید کرد که تا کنون برای شماری از خانواده‌های نیازمند در ولایت‌های مختلف، از سوی نهادهای کمک‌رسان، موادعذایی توزیع شده و مسئولان حکومت جدید نیز محموله‌های کمکی کشورهای کمک‌کننده را به‌گونهء عادلانه برای افراد نیازمند، توزیع کرده‌اند.

این درحالی است که اخیرا برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد، در اعلامیه خود گفته بود که نزدیک به سه میلیون افغان در معرض قحطی و گرسنگی قرار دارد.

برنامه جهانی غذا همچنین هشدار داد که با فرارسیدن فصل زمستان، مشکلات مردم از ناحیه فقر و تنگ‌دستی، در نقاط دوردست کشور، بیشتر خواهد شد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA