ads

نگرانی‌ها مبنی بر بسته‌بودن گذرگاه‌های مرزی افغانستان و پاکستان

شماری از مردم، از بسته‌بودن گذرگاه‌های مرزی افغانستان و پاکستان شاکی‌ بوده، می‌گویند که چندین روز است، منتظر بازشدن این گذرگاه‌هااند.

راحله یوسفی
18 میزان 1400
نگرانی‌ها مبنی بر بسته‌بودن گذرگاه‌های مرزی افغانستان و پاکستان

گل ویس، باشنده‌ی ننگرهار به کلید می‌گوید، یکی از اعضای خانواده‌اش بیمار است و برای تداوی او باید به پاکستان بروند؛ اما با گذشت پنچ روز هنوز موفق نشده‌اند که از گذرگاه ترخم عبور کنند.

او، می‌گوید که گذرگاه تورخم به روی مسافران بسته‌است و از مسوولان امارت اسلامی می‌خواهد که برای حل این چالش اقدام کنند.

از سویی هم، مسوولان اتاق‌ تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان، می‌گویند که هرچند، مرزهای تجارتی میان پاکستان و افغانستان، به‌گونه‌ی کامل مسدود نیست؛ اما چالش‌های زیادی سد راه صادرات و واردات کالاهای تجاری ایجاد شده‌است.

خان جان الکوزی، معاون اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان، می‌گوید که مقدار زیادی میوه و سایر کالاهای تاجران افغان، از چند روز به این‌سو در مرزهای سپین بولدک و تورخم گیر مانده و روند صادرات و واردات کُند است.

به گفته‌ی آقای الکوزی، چالش ایجادشده در مرزهای تجارتی پاکستان و افغانستان، باعث بلندرفتن قیمت‌های مواد غذایی و سوخت در کشور شده‌است.

وی، هم‌چنان گفت که یک هیئت از این نهاد و سکتور خصوصی افغانستان، در پاکستان به‌سر می‌برد و گفت‌وگوها با مقام‌های این کشور در مورد بازشدن کامل مرزهای افغانستان و پاکستان ادامه دارد.

در همین حال، بلال کریمی، عضو مطبوعاتی، امارت اسلامی نیز می‌گوید که تلاش‌ها برای بازشدن، گذرگاه‌های مرزی میان افغانستان و پاکستان جریان دارد و به زودی مشکلات افغان‌های گیرمانده در مرزها رسیدگی می‌شود.

در همین حال، سیف‌الدین سیحون، آگاه اقتصادی، می‌گوید که اگر گذرگاه‌های مرزی میان افغانستان و پاکستان، به‌زودی باز نشود، قیمت‌های مواد غذایی بلندتر خواهد شد که مردم تحمل آن ‌را ندارند.

این درحالی‌ست که مقام‌های پاکستانی، یکی از دلایل بسته‌شدن گذرگاه‌های این کشور با افغانستان را مشکلات امنیتی خوانده‌اند.

با این حال، سال‌های گذشته نیز پاکستان به هدف اعمال فشارهای سیاسی بر حکومت افغانستان، مرزهایش را به‌روی مردم و تاجران افغان مسدود می‌کرد.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA