ads

تجلیل از روز معلم؛ هزاران معلم زن وظیفه‌ی شان از دست داده‌اند

از سیزدهم میزان؛ روز معلم، همه‌ساله در افغانستان، تجلیل می‌شود؛ امسال در حالی از این روز در برخی مکاتب خصوصی و دولتی کشور تجلیل شد که شماری از معلمان، به‌ویژه معلمان زن کار شان را از دست داده‌اند.

راحله یوسفی
13 میزان 1400
تجلیل از روز معلم؛ هزاران معلم زن وظیفه‌ی شان از دست داده‌اند

شماری از مسوولان مکاتب خصوصی و استادان، می‌گویند که به دلیل متوقف بودن صنوف هفتم تا دوازدهم مکاتب دخترانه، شماری از معلمان خانه‌نشین شده اند.

محمد عبید، مدیر یکی از مکاتب خصوصی در کابل به کلید می‌گوید که به دلیل تغییر در نظام سیاسی و تعلیمی کشور، تعداد شاگردان این مکتب کاهش یافته و این مساله باعث شده که تعداد معلمان کار شان در حالت تعلیق قرار گیرد.

به گفته او ، 50 درصد معلمان در این مکتب که بیشتر شان زن بودند، اکنون بی‌کار اند .

محمد عبید، اضافه می‌کند که متوقف بودن درس های صنوف هفتم تا دوازدهم مکاتب دخترانه، نیز تعدادی از معلمان را خانه‌نشین کرده اند.

در همین حال، شماری از معلمان می‌گویند که در وضعیت بد اقتصادی قرار دارند؛ چون معاشی که می‌گیرند، برای پیش‌برد زندگی روزمره شان کافی نیست.

عبدالبر رحیمی، یکی از معلمان مکاتب خصوصی می‌گوید که شماری زیادی از معلمان در افغانستان، به جز از معاش شان دیگر عاید ندارند.

به گفته‌ی او معلمان با معاش 8 تا 10 هزار افغانی، مجبور اند زندگی شان را پیش ببرند.

این در حالی‌ست که در بیست سال گذشته، نیز معلمان مکاتب از کم‌بود معاش شان و بی‌توجهی دولت، در قبال وضعیت اقتصادی شان شاکی بودند.

با آن‌که مسوولان دولت‌ پیشین بارها برای تامین سرپناه و بلندبردن معاش معلمان مکاتب وعده دادند؛ اما وعده‌های شان را عملی نکردند.

خواستیم نظر مسوولان حکومت جدید را در زمینه‌ی بهبود وضعیت اقتصادی معلمان مکاتب داشته باشیم؛ اما با تماس‌های مکرر موفق نشدیم.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA