ads

مسوولان امارت، در جریان تصمیم پاکستان برای چاپ پول افغانی قرار نگرفته‌اند

همزمان با اعلام آماده‌گی پاکستان برای کمک به سیستم بانکی و چاپ پول افغانی از سوی این کشور، مسوولان امارت اسلامی، می‌گویند که این موضوع تا هنور با آنان شریک نشده‌است.

مقدس هاشمی
8 میزان 1400
مسوولان امارت، در جریان تصمیم پاکستان برای چاپ پول افغانی قرار نگرفته‌اند

 

رسانه‌های پاکستانی گزارش داده‌اند که حکومت این کشور در نشستی به ریاست عمر ایوب خان، وزیر امور اقتصادی این کشور گزینه‌هایی را بررسی کرده‌است که در صورت به‌رسمیت‌شناخته‌نشدن حکومت جدید افغانستان، به عمل‌کرد سیستم بانکی و بخش انرژی این کشور کمک می‌کند.

روزنامه «اکسپرس تریبون» چاپ پاکستان می‌نویسد که اسلام‌آباد در غیاب کمک‌های مالی بین‌المللی و آزادنشدن ذخایر ارزی بیش از ۹ میلیارد دالری بانک مرکزی افغانستان، از همسایه‌ی شمالی‌اش حمایت اقتصادی می‌کند.

طبق این گزارش، منابع گفته‌‌اند که رضا باقر، رییس بانک مرکزی پاکستان در نشستی گفته‌است که برای عمل‌کرد روان سیستم بانکی در حکومت جدید افغانستان، پاکستان می‌تواند در چاپ پول به افغانستان کمک کند.

درهمین حال، مسوولان امارت اسلامی چاپ پول افغانی از سوی پاکستان را رد می‌کنند.

بلال کریمی، عضو مطبوعاتی امارت اسلامی به کلید، می‌گوید که تا هنوز به‌گونه‌ی رسمی در مورد چاپ پول افغانی از سوی پاکستان با سران امارت اسلامی گفت‌وگو صورت نگرفته‌است.

درهمین حال، کارشناسان اقتصادی احتمال چاپ پول افغانی از سوی پاکستان را برای اقتصاد افغانستان زیان‌بار می‌خوانند.

سیف‌الدین سیحون، آگاه اقتصادی به کلید، می‌گوید که چاپ پول افغانی از سوی کشور دیگر سبب کاهش ارزش پول افغانی می‌شود.

سیحون می‌گوید، در کنار بلندرفتن قیمت کالاهای تجارتی، ایجاد تورم در بازارهای اقتصادی از بحث‌های دیگری است که به دلیل چاپ پول، مردم با آن مواجه خواهند شد.

ازسویی هم، محمد یوسف امین زازی، آگاه سیاسی، چاپ پول افغانی از سوی پاکستان را خلاف عرف دیپلوماتیک می‌داند.

به گفته‌ی وی، امارت اسلامی در حال حاضر نتوانسته‌است مشروعیت سیاسی و دیپلوماتیک حاصل کند و پاکستان نمی‌تواند خلاف عرف دیپلوماتیک دست به چاپ پول افغانی بزند.

این درحالی‌ست که از زمان روی‌کارآمدن نظام امارت اسلامی، ذخایر ارزی افغانستان به ارزش 9 میلیارد دالر، از سوی امریکا منجمد گردیده‌است.

از طرفی هم، وضیعت اسفبار بانک‌ها از موارد دیگری است که سبب نگرانی مردم و سران نظام امارت اسلامی شده‌است.

فعالیت بانک‌های افغانستان تا کنون به حالت عادی برنگشته و همه‌روزه طیف عظیمی از مردم برای گرفتن سپرده‌های بانکی شان پُشت درهای بانک‌ها صف می‌کشند.

به باور کارشناسان اقتصادی، منجمدشدن ذخایر ارزی بانک مرکزی، یکی از دلایل عمده‌ی کندی در روند ارائه خدمات بانکی در کشور می‌باشد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA