ads

متهم‌شدن طالبان به نقض قوانین حقوق بشری، از سوی فعالین حقوق زن

شماری از فعالان حقوق زن و نماینده‌گان مردم در ولسی جرگه در نشستی در کابل ضمن ابراز نگرانی از ادامه وضیعت جاری درکشور، گروه طالبان را متهم به نقض قوانین حقوق بشری علیه زنان و کودکان در نبردهای اخیر کرده‌اند.

مقدس هاشمی
18 اسد 1400
متهم‌شدن طالبان به نقض قوانین حقوق بشری، از سوی فعالین حقوق زن
عکس از شبکه‌های اجتماعی

 

آنان به روز دوشنبه، در نشستی در کابل، گفتند که گروه طالبان با مردم و افراد ملکی خلاف اصول‌های انسانی و بین‌المللی برخورد می‌کند.

آنان، همچنان با اشاره به عمل‌کرد ضعیف حکومت در برابر طالبان گفتند که حکومت جلو خون‌ریزی و قتل عام مردم از سوی این گروه را نگرفته و هیچ اقدام برای توقف آن انجام نداده‌است.

حلیمه صدف، نماینده مردم ولایت کندز در ولسی جرگه که در این نشست حضور داشت با اشاره به نبردها در ولایت‌های شمالی و سقوط مراکز و ولسوالی‌ها، می‌گوید که طالبان با به‌دست‌گیری ولسوالی‌ها دست به تخریب تاسیسات عامه می‌زنند.

به گفته‌ی وی، بر اثر نبردهای شدید دراین ولایت، مردم داروندارشان را از دست داده‌اند.

وی، حکومت مرکزی را متهم به بی‌پروایی در قبال شهروندان کشور کرده، اضافه می‌کند که حکومت حتی نتواسته است زمینه‌ی انتقال اجساد افراد ملکی را فراهم کند و بسیاری از فامیل‌ها در انتظار اجساد نزدیکان شان استند.

درهمین حال، جمعی دیگر این فعالین خطاب به گروه طالبان، می‌گویند که راه رسیدن به قدرت از طریق گفت‌وگو بوده و شدت‌دادن به جنگ و انجام جنایات بشری سبب نفرت بشتر مردم علیه این گروه خواهد شد.

مریم نایبی، یک‌تن از فعالان حقوق زنان می‌گوید، جنایات اخیر گروه طالبان نشان داد که این گروه به هیچ‌یک از اصول اسلامی و انسانی پابند نیست.

وی، طالبان را متهم به کشتار غیرنظامیان و بی‌احترامی به اجساد افراد بی‌گناه کرده می‌گوید که این گروه به دستور کشورهای بیگانه دست به چنین اقدامات می‌زند.

گروه طالبان؛ اما همواره این ادعا ها را رد کرده است.

نعیم وردک، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر، درتوییت تازه‌اش از جنگ‌جویان این گروه خواسته است تا از کشتن افراد ملکی به شمول اطفال خودداری کند.

وی، نگاشته است که این عمل‌کرد طالبان سبب بدنامی رهبری امارت اسلامی در قطر و جامعه جهانی شده‌است.

با این حال، شماری دیگر از فعالان مدنی خواهان بسته‌شدن دفتر قطر شده‌اند.

زهره امیری، یکی دیگر از فعالان مدنی، گروه طالبان را جنگ‌طلب عنوان کرده می‌گوید، گفت‌وگو با این گروه نتیجه‌ی مطلوبی در قبال نخواهد داشت.

این در حالی‌ست که در یک شبانه‌روز گذشته طالبان توانسته‌اند کنترول مراکز چندین ولایت به شمول نیمروز، جوزجان، سرپل، کندز و سمنگان را به‌دست گیرند؛ موردی نگرانی جدی باشنده‌گان کشور را برانگیخته‌است.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA