ads

نگرانی‌ مردم از افزایش قیمت مواد اولیه در افغانستان

هم‌زمان با تشدید جنگ و ناامنی‌ها در ولایت‌های مختلف، قیمت مواد اولیه در بازارهای کشور به‌گونه بی‌پیشنه‌ای افزایش یافته است.

نویسنده: خیرالبنات سادات
14 سرطان 1400
نگرانی‌ مردم از افزایش قیمت مواد اولیه در افغانستان
عکس از شبکه‌های اجتماعی

شماری از پایتخت‌نشینان، افزایش نرخ دالر در برابر پول افغانی را از یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت مواد اولیه می‌دانند.
وصیل؛ یک تن از باشنده‌گان ناحیه پنجم شهر کابل گفت که بلند رفتن نرخ اسعار خارجی به‌خصوص دالر در برابر پول افغانی، روی قیمت‌های مواد اولیه تاثیر زیادی برجای گذاشته است.
وی، افزود که با بلند رفتن نرخ دالر، تاجران دست‌آویز خوب پیدا کرده و قیمت مواد اولیه را افزایش می‌دهند، اما زمانی‌که نرخ دالر در بازار افت کند، در قیمت مواد اولیه هیچ‌گونه تغییری به وجود نمی‌آید.
وصیل گفت، با توجه به وضعیت بد امنیتی، تاجران و سرمایه‌داران به‌گونه دل‌خواه نرخ‌ها را بالا می‌برند، اما نهادهای مربوطه دولتی، از بازارها بی خبر اند.
در همین حال، حمیدالله بیات؛ یک تن از دوکان‌داران شهر کابل می‌گوید، در حال حاضر قیمت تمام مواد اولیه، 10 تا 20 در صد افزایش یافته است.
وی افزود، به دلیل این که افغانستان یک کشور وارداتی است و تمام داد و ستد‌ها با استفاده از دالر صورت می‌گیرد، نرخ مواد اولیه نیز هرازگاهی افزایش می‌یابد.
هم‌زمان با این، رییس و شماری از اعضای ولسی‌جرگه نیز از تشدید جنگ‌ها و تاثیرات آن بر بازارها ابراز نگرانی می‌کنند.
میررحمان رحمانی؛ رییس ولسی‌جرگه، امروز دوشنبه (14 سرطان) در جلسه عمومی این مجلس، به کمسیون اقتصاد ملی ولسی‌جرگه وظیفه سپرد که در همآهنگی با نهادهای مربوطه، بازارها را کنترول و نظارت کند.
اما وزارت صنعت و تجارت می‌گوید، با کسانی‌که به‌گونه خودسر دست به قیمت‌فروشی و یا احتکار مواد غذایی می‌زنند، برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.
فواد احمدی؛ سخنگوی وزارت صنعت و تجارت در صحبت با کلید گفت، ماده 28 قانون حمایت از مستهلکین به این وزارت صلاحیت داده است تا قیمت‌ها را کنترول و بر بازارها نظارت داشته باشد.
وی، افزود که تیم‌های وزارت صنعت‌ و تجارت، بهمنظور نظارت از بازارها، در جریان هر هفته، دو الی سه بار وارد بازار می‌شوند.
به گفته احمدی، در صورتی‌که تاجر و یا دوکان‌داری تخلف و یا قیمت‌فروشی کند، با برخورد قانونی مواجه خواهد شد.
با این همه، شماری از آگاهان در کنار ناامنی و تشدید جنگ‌ها، اخاذی‌ها، محدودیت اسعار خارجی و افزایش نرخ دالر، خروج نیروهایی بینالمللی از افغانستان، آینده نا معلوم کشور و کاهش عرضه در بازارهای جهانی به‌دلیل خشک‌سالی را از دیگر دلایل افزایش قیمت مواد اولیه در بازارهای افغانستان می‌دانند.
سیف‌الدین سیحون؛ آگاه مسایل اقتصادی و استاد پوهنتون کابل به کلید گفت، لازم است تا حکومت افغانستان به منظور کنترول قیمت مواد خوراکی در بازارها، با استفاده از سیاست حمایت اجتماعی، از ذخایر استراتیژیک خود استفاده و کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی را جذب کند.
این در حالی‌ست که در روزهای اخیر، پول افغانی در برابر اسعار خارجی به‌خصوص دالر، افت قابل ملاحظه‌ای داشته است.
بر اساس معلومات اتحادیه سرتاسری صرافان افغانستان، در چند روز گذشته، یک دالر امریکایی تا 82 افغانی، در بازارهای ارزی کشور تبادله گردیده است.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA