ads

سفرهای تازه چه کمکی به روند صلح خواهند کرد؟

زلمی خلیلزاد، نماینده خاص وزارت امور خارجه ایالات متحده امریکا برای صلح در افغانستان، دور تازه‌ی سفرهایش را به کشورهای منطقه در حالی آغاز نموده‌است که طرح نشست استانبول به بن‌بست رسیده و هیات مذاکره‌ کننده‌ی حکومت افغانستان گفته ‌است که مذاکرات دور تازه از نگاه موثریت متفاوت خواهد بود و روی مواردی بحث خواهد شد که مردم توقع آن را دارند.

کلید
16 جوزا 1400
سفرهای تازه چه کمکی به روند صلح خواهند کرد؟
عکس از شبکه‌های اجتماعی

 

 

وزارت امور خارجه امریکا، در اعلامیه‌یی گفته است که زلمی خلیل‌زاد، غرض تسریع روند مذاکرات به قطر و کشورهای منطقه و افغانستان، سفر نموده‌است که در این سفر نماینده‌های شورای امنیت، وزارت دفاع و اداره‌ی انکشافی ایالات متحده او را همراهی خواهند کرد. این نخستین بار است که خلیل‌زاد را این نماینده‌ها در سفر همراهی می‌کنند. تا قبل از این در هنگام سفرهای خلیل‌زاد به منطقه از همراهی چنین نماینده‌گانی چیزی گفته نشده بود. از این برمی‌آید که شاید این‌بار ایالات متحده جدی‌تر از پیش به روند صلح افغانستان بپردازد.

خلیل‌زاد، پس از آن سفرهایش را آغاز نموده که نشست استانبول به بن‌ست رسیده و طرف‌های درگیر با بهانه‌ جویی‌های متعدد از اهمیت آن کاستند و آماده‌گی‌ها برای مذاکرات در دوحه را دارند.

هیات مذاکره‌ کننده‌ی حکومت افغانستان، می‌گویند که این‌بار به خواست‌های مردم افغانستان خواهند پرداخت و متفاوت‌تر از گذشته روند مذاکرات را پیش خواهند برد.

هم‌زمانی سفر خلیل‌زاد با آماده‌گی طرف‌های درگیر برای مذاکرات، نشان می‌دهد با وجود آن‌که میدان‌های جنگ و خشونت بیش‎تر از پیش داغ است و امید چندانی به تفاهم و گفت‌وگو وجود ندارد، ممکن است پس از این نشست‌های دوحه، نتایج ملموسی در پی داشته باشد.

جنگ افغانستان چنان‌که دنیا نیز به آن پی برده است، بیش‌تر بعد خارجی دارد، از این‌رو افغان‌ها می‌خواهند که زلمی خلیل‌زاد در این دور سفرهایش به منطقه، تمرکز بیش‌تر روی موانعی داشته باشد که از بیرون صلح افغانستان را به خطر مواجه می‌کند. اگر به این مورد به گونه‌ی جدی پرداخته شود و ایالات متحده امریکا از فشار استفاده کند‍، بدون شک هیچ تلاش صادقانه‌اش برای صلح در افغانستان بی‌نتیجه نخواهد ماند و به این پرسش جواب داده خواهد شد که آیا ممکن است که این دور سفرهای خلیل‌زاد به منطقه به آغازشدن مذاکرات معنادار و نتیجه‌بخش میان طرف‌های گفت‌وگوکننده کمک کند؟

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA