ads

چهارمین نشست؛ بازهم نمادین و یا پرثمر

امروز وزرای خارجه‌ چین، افغانستان و پاکستان از طریق ویدیو کنفرانس در مورد صلح افغانستان با هم حرف می‌زنند.

کلید
13 جوزا 1400
چهارمین نشست؛ بازهم نمادین و یا پرثمر
عکس از شبکه‌های اجتماعی

این چهارمین نشست میان وزرای خارجه کشورهای یادشده می‎باشد. سخنگوی وزارت امور خارجه چین، گفته است که این نشست شاهد بحث‌های جدی خواهد بود و کشورش توقع دارد که نتایج مثبتی در پی داشته باشد؛ این در حالی‌ست که پیش از این نیز نشست‌های سه‌جانبه میان وزرای خارجه افغانستان، چین و پاکستان صورت گرفته؛ اما هیچ تاثیری روی روند صلح افغانستان نگذاشته است.
از این‌رو بیش‌تر کارشناسان، این گونه نشست‌ها را نمادین و بی‌ثمر می‌خوانند.
این نشست سه‌جانبه در حالی به میزبانی چین برگزار می‌گردد که خروج نیروهای خارجی از افغانستان یقینی شده و همه‌ی این نیروها تا یازدهم سپتامبر به صورت کامل از افغانستان بیرون خواهند شد.
چین نسبت به این خروج نگرانی دارد که مبادا ثبات و امنیت منطقه با آن صدمه ببیند.
نگرانی جدی چین، این بوده که مسلمانان اویغور از وضعیت نامناسب امنیتی در افغانستان سود نبرند.
نشست سه‌جانبه میان وزرای خارجه افغانستان، پاکستان و چین در حالی برگزار می‌شود که روابط میان افغانستان و پاکستان به تنش گراییده و سطح اعتماد به شدت ضربه خورده است.
پیش از این پاکستان اعلام کرده بود که نسبت به اظهارات مشاور امنیت ملی افغانستان روابط‌ اش را با دفتر حمدالله محب قطع نموده است.
قطع روابط پاکستان با دفتر شورای امنیت ملی، این پرسش را به‌ وجود آورده است که با این حال این نشست چه معنا و پیامی داشته می‌تواند؟
با توجه به نشست‌های گذشته که هیچ دست‌آوردی در مورد صلح افغانستان در سطح منطقه نداشته است، این پرسش را نیز به ‌وجود آورده که این نشست روی تقویت روابط منطقوی، مبارزه با تروریزم و سایر همکاری‌ها چه تاثیری خواهد داشت؟
از آن‌جا که چین، یکی از کشورهای مهم در سازمان شانگهای بوده و اکنون نسبت به خروج نیروهای خارجی از افغانستان اظهار نگرانی می‌کند، دور از تصور نیست که این بار نشست سه‌جانبه میان چین، افغانستان و پاکستان موثریتی نخواهد داشت.
بارها در سطح منطقه و جهان دیده شده است که مسایل سیاسی، امنیتی و اقتصادی تعدادی از کشورها را برای تامین این منافع به هم پیوند زده و سبب تحولات مثبت در جهان و منطقه گردیده است.
افغان‌ها که از بیست ‌سال گذشته، قربانی اصلی جنگ و خشونت بوده‌اند، آرزو دارند که کشورهای همسایه و به خصوص چین برای درامان ‌بودن خودش در منطقه تلاش نهایی به خرج خواهد داد تا پیش از خروج کامل نیروهای خارجی، روی راه‌هایی تمرکز کند که هم به ثبات در افغانستان و هم در چین کمک کند.
پیش از این، چین از کشورهای عضو شانگهای خواسته بود که برای ثبات در افغانستان تلاش‌های شان را هماهنگ سازند.
به باور مردم و کارشناسان افغان، این امر یکی از شیوه‌ها متقاعد ساختن پاکستان به برقراری ثبات و امنیت در افغانستان می‌باشد.
حکومت افغانستان از سال‌ها و به خصوص از دوسال به این‌سو ادعا دارد که پاکستان با تجهیز، تمویل و حمایت از طالبان ثبات و امنیت در افغانستان را به مشکل روبه‌رو نموده است.
رییس جمهور افغانستان یک هفته پیش در سخنانی که از تلویزیون ملی، نیز پخش گردید، گفت که برای تامین امنیت و ثبات در افغانستان باید با پاکستان و طالبان صلح شود. پاکستان؛ اما همیشه ادعای حمایت این کشور از طالبان را رد نموده و گفته است که هیچ‌گونه حمایتی از طالبان نمی‌کند؛ اما تلاش خواهد کرد که طالبان را برای صلح و مذاکرات تشویق کند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA