ads

آتش‌بسی که خونین بود

طالبان در سه روز عید، آتش‌بس اعلام کردند و حکومت افغانستان نیز از آن استقبال نمود، ولی در شماری از ولایات شاهد ناامنی‌ها، انفجارها و حملات بالای پوسته‌های امنیتی بودیم که تلفات ملکی زیادی را در پی داشت.

کلید
26 ثور 1400
آتش‌بسی که خونین بود
عکس از شبکه‌های اجتماعی

 

 

رعایت‌ننمودن آتش‌بس، نشان داد که تعهد جدی نسبت به آن از همان آغاز وجود نداشت و اینک هردو طرف از آغاز دوباره‌ی عملیات‌ها خبر می‌دهند.

قول اردوی ۲۱۵ میوند امروز با انتشار اعلامیه‌یی گفته‌است که نیروهای اردوی ملی مستقر در جنوب غرب افغانستان، عملیات تعرضی و تصفیه‌یی خود را پس از پایان آتش‌بس سه‌روزه از سر گرفته‌اند.

حکومت، طالبان را نقض کننده‌ی آتش‎بس سه روزه خوانده و در مقابل طالبان نیزعین ادعا را مطرح کرده‌اند. ذبیح‌الله مجاهد، یکی از سخن‌گویان طالبان، در حالی‌که از سرگیری جنگ خبر داده‌ است، می‌گوید که در روزهای عید، نیروهای امنیتی افغان با نقض آتش‌بس تلاش داشتند که در مناطق تحت کنترول آنان به تجهیز و تمویل پوسته‌های خویش بپردازند؛ اما او از انفجارهایی که باعث تلفات ملکی در ایام عید گردید، هیچ چیزی نگفت.

مردم با اطمینان آتش‌بس سه‌روزه از سوی حکومت و طالبان، نسبت به روزهای دیگر با خاطر آرام به گشت‌وگذار پرداختند؛ اما همین اطمینان و خوش‌باوری، آنان را به کام مرگ فرستاد و در کل باور مردم نسبت به تعهدات طرف‌های درگیر صدمه دید.  

مردم می‌پرسند، زمانی‌که اعتماد به آتش‌بس وجود نداشت، چرا از باور آنان استفاده‌ی سوء صورت گرفت و در اوج خوشی‌ها، آنان را به ماتم عزیزان شان نشاندند.

مردم می‌گویند، هر جهتی که آتش‌بس را نقض نموده و به آنان تلفات وارد کرده، به صلح و آتش‌بس باور ندارد و در پی سبوتاژ روند صلح بوده و هیچ اراده‌یی به صلح ندارد.

طالبان تا کنون مسوولیت انفجارهایی را که در روزهای عید صورت گرفته نپذیرفته‌اند. اگر واقعاً طالبان در حملاتی که به مردم ملکی آسیب رسانده، دست ندارند، پس کی‌ها در عقب این حملات قرار دارند و چه می‌خواهند؟

شماری از کارشناسان با توجه به این مساله که بارها اذعان کرده‌اند، طالبان چندین دسته بوده، می پرسند آیا طالبان یک دست نیستند؟ آیا گروه‌های نظامی این گروه از سیاسیون شان فرمان نمی‌برند؟

این کارشناسان همیشه از طرف‌های درگیر خواسته‌اند که تنها با نپذیرفتن حملات، بار مسوولیت از دوش آنان کم نمی‌شود، باید با اسناد و شواهد واضح سازند که این حملات را کی‌ها، چه‌گونه و برای چه منظوری انجام می‌دهند؟ آیا فکر نمی‌کنند که این‌گونه اعمال، روند مذاکرات صلح و حتا نشست استانبول را زیر سایه می‎برد و تدوام خشونت‌ها، مردم را به کام مرگ می‎کشاند؟

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA