ads

کمیته رهبری شورای مصالحه، هنوز هم مسوده طرح صلح را تائید نکرده است

هرچند نزدیک به یک ماه پیش، کمیته تهیه و توحید طرح صلح، مسوده طرح صلح را به رئیس شورای عالی مصالحه ملی سپرد، اما کمیته رهبری این شورا تا کنون این مسوده را تائید نکرده است.

نویسنده: مقدس هاشمی
16 ثور 1400
کمیته رهبری شورای مصالحه، هنوز هم مسوده طرح صلح را تائید نکرده است

سید بشیر بشرمل؛ عضو دفتر مطبوعاتی شورای عالی مصالحه ملی، امروز پنج‌شنبه (16 ثور) در صحبت با کلید گفت، شورای عالی مصالحه ملی می‌گوید که مسوده طرح صلح، پس از تائید کمیته رهبری این شورا، با رسانه‌ها و مردم شریک خواهد شد.
در همین حال، وی با اشاره به نشست ترکه در مورد صلح افغانستان، گفت که شورای عالی مصالحه ملی، آماده‌گی‌های لازم را برای اشتراک در این نشست، گرفته است.
اما به گفته وی، شورای عالی مصالحه ملی، نگران عدم حضور طالبان در نشست ترکه است.
این گقته ها درحالی مطرح می‌شود که زلمی خلیل‌زاد، نماینده خاص وزارت امور خارجه امریکا برای صلح افغانستان، به هدف تسهیل و تسریع روند صلح افغانستان، یک‌بار دیگر به منطقه سفر کرده است.
وی در این دور سفرهایش، علاوه بر افغانستان، به کشورهای تاجکستان و ازبکستان نیز سفر کرد و با مقام‌های این کشورها، در مورد روند صلح و نشست ترکیه، گفت‌وگو کرد.
درهمین حال، سید علی سجاد؛ آگاه روابط بین‌الملل، این سفرها را مهم خواند.
وی، در صحبت با کلید گفت، اگر امریکا متعهد به آوردن صلح در افغانستان باشد، می‌تواند با همکاری کشورهای همسایه، طالبان را به اشتراک در نشست استانبول ترغیب نموده و یا تحت فشار قرار دهد.
ازسویی هم، سید علی سفدری؛ استاد پوهنتون و آگاه مسایل سیاسی می‌گوید، سفرهای خلیلزاد به کشورهای منطقه و افغانستان، روی روند گفت‌وگوهای صلح، تاثیر مثبتی نداشته است.
وی گفت، برای تامین صلح درافغانستان، نیاز است تا روی کشورهای تاثیرگذار بر طالبان از جمله روسیه، چین و پاکستان، فشار وارد شود تا مخالفان مسلح در برابر خواسته‌های ملت تمکین کنند.
این درحالی‌ست که افزایش درگیری‌ها و خشونت‌ها در افغانستان، مردم را نسبت به آینده گفت‌وگو‌های صلح، بی باور ساخته است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA