ads

خبرنگاران در هرات، از احتمال محدود شدن فعالیت‌‌های رسانه‌یی نگران‌اند

همزمان با تجلیل ازسوم می؛ روز جهانی آزادی مطبوعات در ولایت هرات، شماری از خبرنگاران، فعالان رسانه‌یی و نویسنده‌گان، از احتمال محدود شدن فعالیت‌های رسانه‌یی، پس از سهیم شدن طالبان در قدرت، نگران‌اند.

نویسنده: مهرو سروری
13 ثور 1400
خبرنگاران در هرات، از احتمال محدود شدن فعالیت‌‌های رسانه‌یی نگران‌اند
عکس از شبکه‌های اجتماعی

آنان، آزادی بیان و رسانه‌‌ها را از عمده‌ترین دستآوردهای نزدیک به دو دهه حکومت خوانده، بر حفظ و تقویت آن تاکید می‌کنند.
شماری از خبرنگاران، با اشاره به چالش‌های عمده، همچون نبود مصوونیت شغلی و جانی خبرنگاران در ولایت هرات، گفتند که از احتمال نقض آزادی بیان و متوقف شدن فعالیت رسانه‌ها پس از حضور طالبان در بدنه قدرت، به شدت نگران‌اند.
از سویی هم، برخی از فعالان رسانه‌یی، با اشاره به چالش‌های مختلف در برابر خبرنگاران، به این باورند که با خروج نیروهای خارجی از افغانستان، نگرانی‌ها از افزایش تهدیدات امنیتی و چالش‌های اقتصادی علیه رسانه‌ها و خبرنگاران، بیشتر خواهد شد.
در همین حال، تعدادی از نویسنده‌گان، ناقضین و محدود کننده‌گان آزادی بیان را افرادی عنوان می‌خوانند که با تامین این حق، منافع‌شان در خطر می‌افتد.
با این حال، آریا رووفیان؛ رییس اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات، نسبت به آینده آزادی بیان و رسانه‌ها در کشور، ابراز خوشبینی کرده، گفت که حکومت افغانستان، برای دفاع از این ارزش‌ها مصمم است وبه هیچ‌کس اجازه محدود ساختن آن‌را نخواهد داد.
رووفیان، از روی دست گرفتن برنامه‌های متعدد، به منظور مصوونیت شغلی خبرنگاران در سال ۱۴۰۰ به عنوان عمده‌ترین برنامه‌های وزارت اطلاعات و فرهنگ یاد‌آوری کرد.
با این همه، همزمان با روز بین‌المللی آزادی مطبوعات، نمایشگاه ارتباطات که سیر تحول استفاده از وسایل ارتباط جمعی را تاکنون نشان می‌دهد نیز ازسوی ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات راه‌اندازی شد.
از سویی هم، برای سه خبرنگار پیشکسوت تندیس مرحوم نوراحمد کریمی؛ آمر پیشین اطلاعات ریاست اطلاعات و فرهنگ نیز تفویذ شد.
در همین حال، مونسه حسن‌زاده؛ معاون اجتماعی والی هرات، ابراز امیدواری می‌کند که مانند جمهوری، حفظ آزادی بیان ورسانه‌ها نیز خط سرخ حکومت باشد.
این در حالی‌ست که در سال ۱۳۹۹ و همزمان با مذاکرات بین‌الافغانی،در حمله‌های هدفمند مخالفان مسلح، چندین خبرنگار و فعال رسانه‌یی جان باختند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA