ads

دیدار زلمی‌ خلیل‌زاد با هیات‌های مذاکره‌کننده حکومت و طالبان در دوحه

هیات مذاکرات کننده حکومت افغانستان، از دیدار فرستاده‌ی ویژه‌ی امریکا برای صلح افغانستان با اعضای این هیات در دوحه‌ی قطر خبر داده‌است.

محمد فصیح متوکل
10 ثور 1400
دیدار زلمی‌ خلیل‌زاد با هیات‌های مذاکره‌کننده حکومت و طالبان در دوحه
رسانه‌های اجتماعی

هیات مذاکرات کننده حکومت افغانستان، از دیدار فرستاده‌ی ویژه‌ی امریکا برای صلح افغانستان با اعضای این هیات در دوحه‌ی قطر خبر داده‌است.

این هیات در رشته‌ توییت‌هایی، نگاشته‌است که در این دیدار هردو جانب در مورد روند مذاکرات صلح افغانستان بحث و تبادل نظر نموده و بار دیگر فرستاده‌ی ویژه امریکا از تداوم حمایت‌های ایالات متحده از دولت و ملت افغانستان اطمینان داده‌است.

از سویی محمد نعیم، سخنگوی طالبان می‌گوید که اعضای هیات این گروه نیز با زلمی خلیل‌زاد، فرستاده‌ی ویژه‌ی امریکا برای صلح افغانستان، دیدار کرده‌اند.

به گفته‌ی وی، در این دیدار، روی پیشرفت‌های اخیر در مورد پروسه‌ی صلح و اوضاع جاری افغانستان بحث و تبادل نظر شده است.

هرچند یکی از پیش شرط‌های گروه طالبان برای اعلان آتش‌بس و آغاز مذاکرات صلح، خروج کامل نیروهای خارجی ازافغانستان است؛ اما به تازه‌گی مقام‌های ناتو، اعلام کرده‌اند که روند خروج نیروهای این پیمان از افغانستان آغاز شده‌است.

خبرگزاری فرانسه، به نقل از یک مقام ناتو گفته‌است که امنیت نیروهای این پیمان در هر مرحله اولویت اصلی است و آنها همه اقدامات لازم را برای تامین امنیت خود انجام می‌دهند.

بااین حال، تحلیل‌گران نظامی به این باورند که  خروج نیروهای آمریکایی در عدم انتخاب گزینه‌ی بعدی برای حمایت مالی و اکمالاتی نیروهای افغان، کار نادرست خواهد بود.

جنرال ظاهر عظیمی، نظامی پیشین، می‌گوید که نیروهای نظامی افغان از ظرفیت بالایی برخوردار اند و همزمان حمایت مردمی را نیز با خود دارند.

وی افزود در صورت پراکنده‌گی حمایت سیاسی، این نیروهای  از هم می‌پاشد.

از سوی دیگر، سیداکبرآغاز، عضو پیشین گروه طالبان، می‌گوید که در صورت عدم تضمین برای خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان، بن‌بست صلح باقی خواهد ماند.

به گفته‌ی وی، هنوز معلوم نیست گه امریکا واقعاً تصمیم خروج از افغانستان را دارد  یاخیر.

بر بنیاد تصمیم اخیر جو بایدن، رییس جمهور امریکا، قرار است ۲۵۰۰ سرباز این کشور همزمان با سایر نیروهای خارجی تا ۱۱ سپتامبر سال جاری میلادی، از افغانستان بیرون شوند.

این در حالی‌ست که مطابق توافق‌نامه، نیروهای خارجی باید در اول ماه می از افغانستان به گونه‌ی کامل بیرون شوند.

طالبان، در واکنش به تصمیم اخیر جوبایدن، گفته‌اند که مسوولیت پیامد این تصمیم متوجه کسانی‌ خواهد بود که چنین تصمیمی را گرفته‌اند.

 

 

 

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA